SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Ringier Axel Springer Polska zwiększył zysk. Mniej z e-reklam

W ub.r. Ringier Axel Springer Polska przy spadku wpływów o 0,2 proc. do 661,58 mln zł osiągnął wzrost zysku netto z 33,48 do 36,3 mln zł, m.in. dzięki niższej kwocie zapłaconego podatku dochodowego. Firma nieco więcej zarobiła z prasy drukowanej, a mniej z reklam internetowych.

fot. materiały prasowefot. materiały prasowe

Przychody Ringier Axel Springer Polska ze sprzedaży tytułów prasowych zmalały w ub.r. ze 120,64 do 118,01 mln zł, a z reklam w prasie drukowanej wzrosły z 39,87 do 43,61 mln zł (w grafikach przy tekście kwoty są w tys. zł). Firma, wydająca przede wszystkim dziennik „Fakt”, tygodnik „Newsweek” i miesięczniki „Forbes” i „Forbes Women”, a w ub.r. znacząco uszczupliła swoje portfolio prasowe. W sierpniu zrezygnowała z miesięcznika „Komputer Świat”, obecnego na rynku przez 24 lata (jego wydanie cyfrowe Komputer Świat Plus zniknęło w styczniu br.), a z końcem ub.r. zamknęła tygodnik „Auto Świat”, a „Przegląd Sportowy” ograniczyła do dwóch wydań tygodniowo.

Wpływy RASP z reklam internetowych spadły natomiast z 413,75 do 393,78 mln zł, natomiast te ze sprzedaży produktów i towarów (m.in. na platformach e-commerce’owych) zwiększyły się z 39,87 do 43,61 mln zł, a te określone jako pozostałe (czyli z serwisów tematycznych, pośrednictwa w płatnościach interntowych i platform technologicznych) - z 53,9 do 62,9 mln zł.

W internecie do wydawcy należą przede wszystkim Onet, Busines Insider, Noizz oraz serwisy „Faktu”, „Newsweeka” i „Forbes”. Z końcem ub.r. firma zamknęła e-księgarnię Literia.pl oraz platformę vod.pl, domenę tej drugiej przejął TVN WarneBros Discovery i uruchomił w lutym darmową platformę streamingową.

Pozostałe przychody operacyjne RASP poszły w górę z 3,06 do 11,79 mln zł, głównie dzięki wzrostowi zysku ze sprzedaży niefinansowych aktywów trwałych z 434 tys. do 4,83 mln zł (w ub.r. spółka zbyła dwie działki w Krakowie) oraz rozwiązania 4,5 mln zł rezerw na sprawy sądowe (wobec 745 tys. zł rok wcześniej).

Więcej na pracowników, mniej na usługi obce

Na usługi obce Ringier Axel Springer Polska w ub.r. przeznaczył 257,07 mln zł, wobec 277,49 mln zł rok wcześniej. Natomiast pozostałe koszty operacyjne zmalały z 11,59 do 7,15 mln zł, głównie dzięki niższym odpisom na należności (spadek z 4,67 do 1,78 mln zł), rezerwom dotyczącym wcześniejszych umów barterowych (z 1,77 mln do 517 tys. zł) i spisanym należnościom, na które wcześniej nie utworzono odpisów (z 1,79 mln do 120 tys. zł).

Z kolei wydatki pracownicze zwiększyły się z 200,75 do 208,96 mln zł, z czego koszty wynagrodzeń ze 159,04 do 163,78 mln zł, ubezpieczeń społecznych - z 20,23 do 33,31 mln zł, a pozostałych świadczeń pracowniczych - z 11,28 do 12,19 mln zł. Średnioroczna liczba pracowników firmy zwiększyła się z 1 261 do 1 374.

W zeszłorocznych wynikach nie są jeszcze widoczne efekty zwolnień grupowych przeprowadzonych w listopadzie, w ramach których RASP pożegnał się z 8 proc. pracowników (zwolniono m.in. cały zespół redakcyjny „Auto Świata).

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Mocno wzrosły wydatki na zużycie materiałów i energii - z 26,81 do 41,92 mln zł. Wydatki na amortyzację zwiększyły się z 70,49 do 74,53 mln zł, wartość sprzedanych towarów - z 25 do 35,18 mln zł, a koszty rodzajowe określone jako pozostałe - z 3,45 do 6,61 mln zł.

Wyższy zysk dzięki niższej kwocie podatku

Przychody finansowe RASP zwiększyły się z 1,65 do 3,12 mln zł (z czego te z odsetek od udzielonych pożyczek: z 1,27 do 2,03 mln zł), a koszty finansowe - z 703 tys. do 1,8 mln zł (w ub.r. 1,25 mln zł kosztów dotyczyło ujemnych różnic kursowych).

Na poziomie operacyjnym zysk wydawnictwa zmalał z 45,76 do 38,71 mln zł, a na poziomie brutto - z 46,7 do 40,03 mln zł. Natomiast dzięki spadkowi kwoty zapłaconego podatku dochodowego z 13,23 do 3,72 mln zł zysku netto wzrósł z 33,48 do 36,3 mln zł.

Ringier Axel Springer Polska poprawił swoje wyniki kolejny rok z rzędu: w 2021 roku przy wzroście przychodów o 20,8 proc. do 663,3 mln zł zwiększył zysk netto z 23 do 33,5 mln zł. Na koniec ub.r. firma miała na rachunkach bankowych 21,09 mln zł, wobec 63,66 mln zł rok wcześniej.

Wydawca kolejny rok z rzędu cały zysk netto przeznaczył na swój kapitał rezerwowy, o czym zdecydował jego jedyny udziałowiec - koncern Ringier Axel Springer Media AG. Na koniec ub.r. kapitały własne RASP wynosiły 1,17 mld zł (z czego 1,01 mln zł to pozostałe kapitały zapasowe i rezerwowe), rok wcześniej było to 1,13 mld zł.

Dołącz do dyskusji: Ringier Axel Springer Polska zwiększył zysk. Mniej z e-reklam

7 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ja
"Firma nieco więcej zarobiła z prasy drukowanej, a mniej z reklam internetowych"? I jeszcze zwiększyła zysk? Sztuczne inteligencje z Burdy będą zaskoczone :D
odpowiedź
User
Opo
Zyski wzrosły a podatki nie ? Cud
odpowiedź
User
Rachmistrz z Lublina
Biorąc pod uwagę, że rynek reklamy w internecie urósł w 2022 roku o 7% (dane Publicis), to spadek RASP w tym samym czasie o 5% należy uznać za naprawdę niepokojący w kontekście tego, jak wygląda rozwój i monetyzacja ich głównego biznesu. Zakładając, że podnieśli ceny, ile zatem wyniósł spadek dostępnego na ich stronach inwentory - 15%?
odpowiedź