SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Kryzys wpłynie na wydatki promocyjne miast

Spowolnienie gospodarcze może w przyszłym roku zahamować wzrostwydatków na działania promocyjne miast. Wrocław, który dotychczasnależał do czołówki Polskich miast w zakresie wydatków na promocję,spore oszczędności poczynił już w tym roku.

Kryzys wpłynie na wydatki promocyjne miast

Budżet mojego wydziału w tym roku wynosił 7,5 mln zł. Wydałem 3mln zł i więcej nie wydam - podkreśla Paweł Romaszkan, szefwrocławskiej promocji. Najwięcej, bo aż 1 mln złkosztowała promocja wystawy "Europa - to nasza historia". Ponadtomiasto, wraz z wyższymi uczelniami, sfinansowało dwie kampaniemające pomóc w budowaniu wizerunku Wrocławia jako miastaakademickiego.- Do takiego miasta, gdzie jest dużo młodych,wykształconych ludzi dużo łatwiej przyciągnąć inwestorów -uzasadnia poniesione wydatki Romaszkan. Ponadto Wrocław uruchomił wtym roku anglojęzyczne radio działające pod adresem www.radiowroclaw.com.

Jak wynika z przygotowanego kilka miesięcy temu przez CiszewskiPR raportu, całokształt wydatków promocyjnych Wrocławia w 2008 rokuwyniósł 20,3 mln zł. Więcej od Stolicy Dolnego Śląska na promocjęwydała tylko Łódź - 23 mln zł i Warszawa 24,6 mln zł. Gdańsk iGdynia wydały po ponad 10,5 mln zł.

Poznań na promocję w 2008 r. wydały 14 mln zł, w tym roku kwotata wzrosła do 25 mln zł. Przeprowadzono kampanię wdrażającazałożenia nowej strategii promocji Poznania. Zaprezentowano takżenowy logotyp miasta oraz hasło "Poznań. Miasto know-how". - Wprzyszłym roku będziemy w dalszym ciągu realizować strategięPromocji Miasta Poznania, której celem jest budowanie Marki MiastaPoznań i zwiększanie rozpoznawalności marki na terenie kraju i pozajego granicami - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl BorysFromberg, wicedyrektor wydziału promocji poznańskiegomagistratu.

Łódź w 2009 roku na działania promocyjne wyda 28 mlnzł. - Największą pozycją były wydatki związane zkandydowaniem Łodzi do tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016,udziałem finansowym w festiwalach i wydarzeniach kulturalnych,kampaniach informacyjnych - wymienia DominikaOstrowska-Augustyniak, szefowa łódzkiej promocji.Przyznaje jednak, że w przyszłym roku wydatki na promocję mogą ulecnieznacznemu zmniejszeniu. - Wydatki będą kierowane głównie na celezwiązane z wdrażaniem strategii rozwoju miasta opracowanej przezgabinet Mc Kinsey& Company, na Łódź filmową, festiwalową i nakandydowanie do tytułu ESK2016 - dodaje Ostrowska-Augustyniak.

Trudno określić jednoznacznie ile na promocję wydaje Kraków,który jako jeden z pierwszych polskich miast dostrzegł potrzebępromowania się. Wiadomo jednak, że samo Biuro MarketinguTurystycznego Miasta w tym roku wyda 3,6 mln zł. Zapewne niemniejszą kwotę wyda także Krakowskie Biuro Festiwalowe, które jestodpowiedzialne za organizację i promocję największych krakowskichimprez. Środkami na inne formy promocji (np. promocję sportu)dysponują odpowiednie departamenty urzędu miasta.

Budżet działań promocyjnych Szczecina wynosi w tym rokublisko 6 mln zł. - Jak wskazuje dotychczasowe wykonanieuda się go zrealizować w ok. 95 proc. Główne wydatki związane byłyz realizacją zintegrowanych kampanii promocyjnych obejmującychobsługę eventów i media dla kluczowych, ponad lokalnych wydarzeńtj. Dni Morza-Sail Szczecin kampania "10 w skali Bo warto", czykampania "Zjawiskowo nad Szczecinem" dedykowana sierpniowemufestiwalowi ogni sztucznych - wymienia Robert Grabowski, z biurapromocji i informacji UM Szczecina. Dodaje, że w 2010 roku budżetbędzie niższy i wyniesie około 4,8 mln zł. - To zmniejszenie idziejednak w parze z rosnącą rolą nadzoru brandingowego oraz wpływubiura promocji na sferę komunikacji w działaniach realizowanychprzez inne jednostki miasta - mówi Grabowski.

Opole w 2009 roku na promocję wyda 1,2 mln zł.(zdaniem audytorów Ciszewski PR rok wcześniej była to kwota 2,25mln zł). Jak przewidują urzędnicy opolskiego magistratu w roku 2010kwota ta powinna pozostać na zbliżonym poziomie. W br. najwięcejpieniędzy pochłonęły: kampanie outdorowe, nowa strona internetowa,produkcja teledysków promujących miasto oraz organizacjaeventów.

Małe miasta o tak wysokich budżetach przeznaczanych napromocję mogą tylko pomarzyć. Sieradz (woj. łódzkie) w tymroku wyda na działania promocyjne rekordową w swojej historii kwotę600 tys. zł (rok wcześniej 480 tys. zł). Przedstawiciele wydziałupromocji tego miasta przewidują, jednak że w przyszłym roku kwotata nie tylko może nie wzrosnąć, ale nawet może zostać zmniejszona.Jedno z największych na Mazowszu miast - Ostrołęka - w tym roku napromocję chce wydać 365 tys. zł (jest to o 100 tys. zł więcej niż wroku 2008). Nieco więcej, gdyż 373 tys. zł, wyda w tym roku napromocję Lubartów (woj. lubelskie). Natomiast radni Jędrzejowa(woj. świętokrzyskie) w tegorocznym budżecie zapisali na promocjęjedynie 72 tys. zł.

Rekordowy wzrost wydatków na promocję, bo aż niemal o 1000 proc.zanotowała Sokółka (woj. podlaskie). Wzrost ten był jednak takwysoki tylko ze względu na tegoroczne obchody 400-lecia miasta iniską kwotę ubiegłorocznego budżetu, który wynosił jedynie 30 tys.zł.

Pomimo tych mało optymistycznych informacji płynących odsamorządów, miasta coraz chętnie sięgają po pieniądze z UE, nietylko na budowę infrastruktury, ale również na promocję swoichwalorów turystycznych. Jeśli składane przez miasta i regionywnioski będą pozytywnie rozpatrzone, niektóre z nich - zwłaszcza zbardzo niskimi budżetami na działania marketingowe - będą mogłyniebawem dysponować sporymi środkami. Ważne jednak, by odpowiednioje wydały.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Kryzys wpłynie na wydatki promocyjne miast

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl