SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Na Lotnisku Chopina uruchomiono system poprawiający m.in. punktualność samolotów

Większa punktualność samolotów, komfort podróży pasażerów oraz dokładniejsze dane dot. czasu obsługi samolotów - umożliwia to uruchomiony od czwartku na warszawskim Lotnisku Chopina system stworzony m.in. przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej i stołeczny port - poinformował w czwartek PAŻP.

Chodzi o system Airport Collaborative Decision Making (A-CDM), stworzony przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej i Lotnisko Chopina, we współpracy z LS Airport Services, Welcome i PLL LOT. Powstały w oparciu o wytyczne Eurocontrol (Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej) system, wpisuje się w koncepcję wspólnego podejmowania decyzji w lotnictwie (Collaborative Decision Making, CDM), ponadto został rozszerzony o precyzyjne informacje lotniskowe. Angażuje on do współpracy służby ruchu lotniczego, zarządzających portami lotniczymi i agentów obsługi naziemnej.

"Na Lotnisku Chopina w Warszawie od czwartku działa system Airport Collaborative Decision Making (A-CDM), będący przełomem w zarządzaniu ruchem lotniczym. (...) umożliwia ona wymianę informacji pomiędzy wszystkimi podmiotami lotniczymi i optymalne planowanie ruchu lotniczego na europejskim niebie. A-CDM to korzyść dla pasażerów, podmiotów lotniczych i środowiska naturalnego oraz polski wkład w usprawnienie europejskiej sieci zarządzania ruchem lotniczym" - poinformował w komunikacie PAŻP.

Jak przekazano, dzięki pełnemu uruchomieniu tego systemu, w stołecznym porcie wystąpi lepsza punktualność, zwiększony zostanie komfort podróży oraz przekazywane będą dokładniejsze informacje lotniskowe.

"Dzięki pełnemu uruchomieniu A-CDM na Lotnisku Chopina, port ten dołączył do elitarnego grona europejskich lotnisk wyposażonych w pełny A-CDM. Usprawniło to tym samym działanie całej europejskiej sieci lotniczej, obsługującej każdego roku aż kilkanaście milionów lotów. Jej funkcjonowanie opiera się na płynnej i sprawnej wymianie informacji pomiędzy służbami ruchu lotniczego, agentami obsługi naziemnej oraz przewoźnikami lotniczymi, co pozwala na optymalne planowanie ruchu lotniczego na europejskim niebie. Zajmuje się tym Eurocontrol-Network Manager (NM), która zbiera dane lotnicze, przetwarza je i ustala regulacje ruchu lotniczego, tzw. sloty" - wyjaśniono w komunikacie.

Sloty, to tzw. okna czasowe, w których dany samolot może wystartować tak, by jego podróż przebiegała bez zakłóceń, a w przestrzeni powietrznej nie tworzyły się zatory. PAŻP podkreśla, że w interesie wszystkich jest, by sloty te nie powodowały opóźnień względem rozkładu, a jednocześnie liczba samolotów w powietrzu pozostawała na poziomie umożliwiającym zapewnienie bezpiecznej i płynnej kontroli ruchu lotniczego.

"Uruchomienie A-CDM w Warszawie to olbrzymi skok technologiczny. (...) Rozpoczęcie ciągłej pracy operacyjnej A-CDM znacząco poprawi komfort oraz zmniejszy obciążenie pracą kontrolerów służby kontroli lotniska w Warszawie" - powiedział cytowany w komunikacie kierownik projektu A-CDM w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i były kontroler ruchu lotniczego Grzegorz Koślacz.

Kierownik projektu A-CDM na Lotnisku Chopina Sławomir Lorent podkreśla, że w ramach wdrożenia A-CDM stołeczny port wdrożył zaawansowane rozwiązania IT m.in. z zakresu przetwarzania danych operacyjnych, przewidywania czasów obsługi samolotów i sytemu generowania alertów o niespójności danych lub ostrzegających o możliwości niezakończenia danego procesu w przewidywanym czasie.

"Wymiana rzetelnych danych operacyjnych pomiędzy partnerami projektu pozwala na większą przewidywalność zdarzeń, a tym samym lepsze wykorzystanie infrastruktury lotniska, co w konsekwencji wpływa na terminowość odprawy i poprawia komfort obsługi odczuwany przez pasażerów. Tu także chciałbym podkreślić bardzo ważną rolę pracowników agentów obsługi naziemnej, którzy określają w oparciu o wiele czynników przewidywany i docelowy czas zakończenia obsługi samolotu – czas ten jest kluczowy dla przewidywalności i stabilności całego procesu A-CDM" - tłumaczy Lorent.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest jedyną w kraju instytucją szkolącą oraz zatrudniającą kontrolerów ruchu lotniczego. PAŻP odpowiada też za zarządzanie polską przestrzenią powietrzną oraz za infrastrukturę lotniczą, którą buduje i rozwija. Sprawuje nadzór m.in. nad systemem radarowym, urządzeniami nawigacji lotniczej, systemami łączności i systemami wspomagającymi lądowanie.

Dołącz do dyskusji: Na Lotnisku Chopina uruchomiono system poprawiający m.in. punktualność samolotów

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
hahaha co za bzdury
stek bzdur bez pokrycia w niczym, żałosne w środku pandemii
odpowiedź