SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Multimedia Polska musi zwrócić konsumentom bezprawnie pobrane kary za wypowiedzenie umów

Sąd Apelacyjny zmniejszył karę nałożoną na Multimedia Polska przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i oddalił apelację spółki. Wyrok jest prawomocny, operator telewizji kablowej nie mógł gwarantować konsumentom jedynie liczby programów telewizyjnych, a powinien informować również o zawartości pakietu. Firma musi zapłacić rekompensatę publiczną.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w lutym 2016 zdecydował, że sieć kablowa Multimedia Polska ma zapłacić 4,81 mln zł kary i zapewnić klientom rekompensaty, ponieważ nie przyznawała im prawa do niezaakceptowania zmian na liście oferowanych kanałów i wypowiedzenia umowy bez ponoszenia kosztów.

We wtorek UOKiK poinformował, że sąd apelacyjny nieznacznie zmniejszył karę nałożoną na Multimedia Polska przez prezesa urzędu i oddalił apelację spółki, wyrok jest prawomocny.

Zarzutem postawionym firmie było gwarantowanie klientom jedynie liczby kanałów w ramach pakietu telewizji, natomiast wymiana kanału na inny miała nie upoważniać konsumenta do bezkosztowego wypowiedzenia umowy. Urząd uznał, że takie postępowanie narusza to zbiorowe interesy konsumentów. W związku z tym Multimedia Polska musi zwrócić konsumentom bezprawnie pobrane kary za wypowiedzenie umów przy braku zgody na wprowadzone przez operatora zmiany programowe. Klienci od których do tej pory pobrano pieniądze za wypowiedzenie umów mogą składać reklamacje.

Firma będzie miała także obowiązek umożliwienia konsumentom objętym zmianami programowymi wypowiedzenie umowy w przypadku braku akceptacji zmian wprowadzonych przez operatora, zwrotu bezprawnie pobranych kar od konsumentów, którzy wypowiedzieli umowy z powodu braku akceptacji zmian programowych, skierowania do konsumentów informacji o przysługujących im prawach, które zostały naruszone, a także publikację decyzji na stronie internetowej.

UOKiK zajął się sprawą w związku ze skargami konsumentów i organizacji konsumenckich, ofertami i regulaminami stosowanymi przez spółkę, a także nagraniami telefonicznymi rozmów sprzedażowych. Problemem miało być wprowadzanie zmian w pakietach programów objętych umowami, co polegało na rozszerzaniu oferty, wyłączaniu niektórych kanałów i zastępowaniu ich innymi. Spółka miała tak ukształtować swoją ofertę, by obejść przepisy dotyczące rezygnacji z umów.

UOKiK doszedł także do wniosku, że  firma nie przyznawała abonentom prawa do niezaakceptowania zmian programowych i wypowiedzenia umowy bez ponoszenia kosztów i nie gwarantowała, że nowe kanały wprowadzane w miejsce programów wycofywanych będą o podobnej tematyce.

Zobowiązanie rekompensaty publicznej

Multimedia Polska w ramach rekompensaty publicznej ma także oddać pobrane kwoty od byłych abonentów, którzy w związku ze zmianami programowymi rozwiązali umowę i zwrócili ulgę przyznaną za zawarcie umowy na czas określony. Aktualni abonenci otrzymają z kolei informacje (listem poleconym lub będą mogli się tego dowiedzieć ze strony operatora) o przysługującym im prawie do rozwiązania umowy bez ponoszenia kosztów, gdy operator jednostronnie zmieni ofertę programową.

Po uprawomocnieniu, decyzja UOKiK będzie stanowić prejudykat dla dochodzenia przez konsumentów roszczeń indywidualnych. W takim wypadku sąd w postępowaniu dowodowym będzie zobowiązany uwzględnić stan faktyczny opisany w decyzji.

To nie pierwsza decyzja UOKiK w sprawie umów abonenckich - w marcu 2015 roku UOKiK wydał decyzję, w której zakwestionował jednostronną zmianę umowy przez ITI Neovision, czego efektem również była rekompensata publiczna.

Obecnie Urząd prowadzi dwa postępowania wyjaśniające w sprawie ITI Neovision oraz UPC Polska.

W ub.r. sieć kablowa Multimedia Polska, na początku br. przejęta przez Vectrę, zanotowała wzrost przychodów sprzedażowych o 1,3 proc. do 614,43 mln zł, a jej strata netto pogłębiła się z 95,34 do 135,99 mln zł, m.in. wskutek dużego wzrostu kosztów finansowych. Liczba klientów firmy zmalała o 30,6 tys. do 695,3 tys.

Dołącz do dyskusji: Multimedia Polska musi zwrócić konsumentom bezprawnie pobrane kary za wypowiedzenie umów

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Pawel
Nie polecam nikomu Multimediów.Im dłużej jesteś abonentem tym samym zmniejsza się do Ciebie szacunek od operatora.Maja super wolny Internet za duże pieniądze.
odpowiedź
User
Patryk
Nie polecam nikomu Multimediów.Im dłużej jesteś abonentem tym samym zmniejsza się do Ciebie szacunek od operatora.Maja super wolny Internet za duże pieniądze.

Jak się nie umie negocjować to tak jest. Jestem z nimi ponad 10 lat jakoś cenę abonamentu mam tą samą. Fakt parę razy było złożone wypowiedzenie, ale suma sumarum postawiłem na swoim. Cenowo, przynajmniej w moim regionie dużo tańsi niż UPC. Co do umów, dobrze jest czytać umowy i nie przekraczać terminów wypowiedzeń. To samo się tyczy operatorów komórkowych i innych z UMOWĄ. A nie żalić się potem do UOiK. Umowa to nie świstek papieru, to nie umowa kolesi pod przysłowiowej butki z piwem, tu się naciągnie, tu jakoś będzie. To poważny dokument ludzie.
odpowiedź
User
kolis
Powinni klientom to zwrócić z urzędu od razu po uprawomocnieniu wyroku. A nie, że teraz trzeba się o to jeszcze upominać.
odpowiedź