SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polscy internauci porzucają telewizje na rzecz kanału mobile

Wśród polskich internautów jest coraz mniej użytkowników tradycyjnej telewizji, szczególnie w grupie poniżej 54 roku życia, gdzie odsetek telewidzów spadł do poziomu poniżej 70 proc. Jednocześnie rośnie rynek usług mobilnych i konsumpcja treści audiowizualnych za ich pośrednictwem - wynika z nowego badania IAB Polska.

Article

Z raportu „TV + WWW = Razem Lepiej" wynika, że choć w Polsce od dwóch lat nie przybywa internautów korzystających z kilku ekranów jednocześnie (tzw. multiscreening), to zmienia się forma takie korzystania z mediów.

- Rośnie grono użytkowników sieci, którzy nie korzystają z tradycyjnej telewizji, dlatego definicja multiscreeningu nie zamyka się już w jednoczesnym korzystaniu z telewizji i internetu, jak to miało miejsce przez ostatnich kilkanaście lat. Zjawisku odchodzenia od tradycyjnej telewizji towarzyszy wzrost współkonsumpcji ekranów cyfrowych, co jest wynikiem dynamicznie rosnącej popularności smartfonów. Zasadniczo wpłynęło to na zmianę intensywności zachowań kosumenckich w odniesieniu wyłącznie do internetu, ale na kilku urządzeniach jednocześnie- wskazuje Włodzimierz Schmidt, prezes zarządu IAB Polska.- Odsetek multiscreeners w modelu „www+www” wzrósł na przestrzeni ostatnich 2 lat aż o 6 p.p. i ten trend będzie się pogłębiał - dodaje Schmidt.

Najmłodsi internauci stawiają na mobile

Dane IAB Polska pokazują, że już ponad 90 proc. internautów powyżej 15. roku życia korzysta ze smartfona. Jednocześnie obserwowana jest stagnacja rynku tabletów, których zasięg zatrzymał się poniżej 30 proc. oraz stopniowy wzrost popularności urządzeń Smart TV, które posiada już co trzeci polski internauta powyżej 15. roku życia.

Tradycyjnej telewizji nie ogląda już ponad jedna czwarta internautów, zaś tradycyjna prasa odnotowała spadek o połowę. Również radio w tradycyjnym odbiorniku zaliczyło znaczną utratę udziału - z 87 proc. w roku 2014r. do 51 proc. w 2020r. Wykorzystanie internetu rośnie - w smart TV z 10 do 35 proc. w ciągu sześciu lat; w smartfonie z 51 do 90 proc.

Czego szukamy w internecie?

W badaniu IAB Polska z trzeciego kwartału 2020 r. zaobserwowano lawinowy wzrost aktywności online. Najczęściej wymieniane przez respondentów aktywności to: korzystanie z e-mail (wzrost z 64 proc. w 2018 r. do  93 proc. w 2020 r ), czytanie artykułów na portalach i serwisach (wzrost z 54 proc. w 2018 r. do 89 proc. w 2020 r.), robienie zakupów przez internet (wzrost z 59 proc. w 2018 r. do 87 proc. w 2020 r.).

Z raportu wynika, że internauci konsumują coraz więcej treści wideo - 87 proc. ogląda krótkie filmiki wideo, 75 proc. ogląda pełnometrażowe filmy i programy wideo.

Zwiększył się odsetek internautów, którzy oglądają je na komputerach (z 46 proc. w 2018 r. do 50 proc. w 2020 r.) oraz w smartfonach (z 49 proc. w 2018 r. do 68 proc. w 2020 r.), a jednocześnie spadł w przypadku tabletów (z 17 proc. w 2018 r. do 12 proc. w 2020 r.).

 

- Z wyników badania wynika, że działania integrujące komunikację w telewizji i internecie wciąż mają ogromny potencjał w prowadzeniu konsumentów przez kolejne etapy procesu zakupowego - komentuje Paweł Kolenda,  dyrektor ds. badań IAB Polska. 

Na potrzeby raportu zrealizowano badanie CAWI użytkowników internetu w wieku 15 i więcej lat. Badana próba jest reprezentatywna ze względu na płeć, wiek i częstotliwość korzystania z sieci. Badanie zrealizowano w sierpniu i wrześniu 2020 roku na panelu Webankieta. Wielkość próby: N=952 Badanie zostało przygotowane we współpracy Grup Roboczych IAB Polska: AudioVideo oraz Badania.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Polscy internauci porzucają telewizje na rzecz kanału mobile

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gość1245
Bo w internecie oglądasz i słuchasz to co chcesz, masz wybór, a tv oglądasz to co chce konkretna tv.
7 0
odpowiedź