SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Lewandowski kontra Messi. Rywale nie tylko na boisku, ale i na polu marketingowym. "Wizerunki nieporównywalne"

Dziś naprzeciw siebie w narodowych barwach staną Robert Lewandowski i Leo Messi. To okazja, by przyjrzeć się wizerunkom i karierom sportowców w aspekcie marketingowym. - Messi swoją markę osobistą miał zbudowaną na długo przed tym, jak media obiegło nazwisko Roberta Lewandowskiego. Jednak Robert w tym wyścigu poradził sobie fantastycznie i każdy kibic Polak powinien być z niego dumny, jest przykładem niezłomności, konsekwencji i fair play - wskazuje dla Wirtualnemedia.pl Monika Bondarowcz, ekspertka ds. wizerunku i była dyrektor ds. relacji z mediami w sztabie najlepszego polskiego piłkarza.

Robert Lewandowski i Leo MessiArticle

Już dziś oczy piłkarskiego świata będą zwrócone na Polaków i Argentyńczyków, którzy staną przeciw sobie w ostatnim meczu w grupie C katarskiego mundialu. To będzie także wielki pojedynek wybitnych i utytułowanych piłkarzy - Roberta Lewandowskiego i Leo Messiego. My przyjrzymy się pokrótce, jak obaj zawodnicy wypadają w rywalizacji na polu marketingowym.

Zacznijmy od social mediów. Na Instagramie górą jest Messi z liczbą 381 milionów obserwujących. Lewandowskiego dla porównania śledzi 31,2 mln użytkowników. Na Facebooku Polak ma 24 mln fanów. Messi aż 107 mln.

Warto jednak pamiętać, porównując te liczby, że Messi pochodzi z kraju hiszpańskojęzycznego i większość kariery klubowej spędził w FC Barcelonie, co z marszu dawało mu ogromną przewagę w budowie potencjału marketingowego.

"RL9" i Messi w reklamach - kto wypada lepiej?

Gwiazda reprezentacji Argentyny od lat przyciąga swoim nazwiskiem topowe światowe marki, mimo iż metryka zwiastuje już schyłek kariery na boisku. Na początku piłkarskich mistrzostw świata furorę w internecie zrobiła kampania reklamowa Messiego i Ronaldo dla luksusowego domu mody Louis Vuitton. Zdjęcie na profilu Argentyńczyka zdobyło ponad 30 milionów polubień.

- To jest efekt wow idealnie dobranych narzędzi i synergii dużych marek. W tej kampanii wszystko jest perfekcyjnie zaplanowane, przez sesje, komunikację, po dogranie najmniejszych szczegółów z rozłożeniem figur szachowych włącznie. Taką kampanię planuję się na długo przed mundialem - ocenia dla Wirtualnemedia.pl Monika Bondarowicz, ekspertka ds. wizerunku osób publicznych i marek, obecnie doradca strategiczny UN GCNP,  w przeszłości dyrektor ds. relacji z mediami Roberta Lewandowskiego.

Od lat gwiazdor Paris Saint-Germain występuje w reklamach największych światowych marek - jak Pepsi, Hisense, adidas (dożywotnio), Anheuser-Busch InBev (Budweiser), Cirque du Soleil.  Grając jeszcze w FC Barcelonie, pojawiał się z drużyną w reklamach Beko, reklamuje też markę izotoników Gatorade. W ubiegłym roku Argentyńczyk dołożył do kolekcji pięcioletni kontrakt z siecią lokali działających na rynku pod szyldem Hard Rock. Kawiarnie, hotele i kasyna brandu znajdują się w 68 krajach.

Jak na tym tle wypada Robert Lewandowski? Polak swój ostatni znaczący, międzynarodowy kontrakt zakończył w marcu tego roku. Po sześciu latach piłkarz zdecydował o końcu współpracy z chińskim Huawei, po tym jak nad marką zebrały się czarne chmury po kolejnych doniesieniach medialnych o współpracy z reżimem prześladującym Ujgurów.

"Lewy" w przeszłości reklamował znane marki z portfolio koncernu P&G - Gillette i head& shoulders. W 2018 roku podpisał międzynarodowy kontrakt z producentem napojów izotonicznych Oshee, obejmujący 44 rynki. Wcześniej zakończył krytykowaną przez część kibiców współpracę reklamową z Coca-Colą.

Od kilku lat Lewandowski generalnie, jeśli już pojawia się w reklamach, to na krajowym podwórku - telekom T-Mobile, spółka skarbu państwa Totalizator Sportowy, a ostatnio niemiecki dyskont Lidl. Reklamy globalnych marek? Tutaj na tle Messiego nasz zawodnik gra w innej lidze. Przypomnijmy do tego, że od 2018 roku najlepszy polski piłkarz ma umowę z prestiżową agencją marketingu sportowego Lagardère Sports, która odpowiada za komercyjne wykorzystywanie wizerunku "RL9" poza Polską i zagraniczne umowy reklamowe.

Jak jednak przekonuje nas management Lewandowskiego, na horyzoncie mogą widnieć już kolejne kontrakty reklamowe o światowym zasięgu.

"Mogę potwierdzić, że obecnie nie jest realizowana indywidualna globalna kampania reklamowa, co nie jest jednak przypadkiem, ponieważ po czterech miesiącach od transferu do Barcelony istotnie zmieniła się pozycja marketingowa Roberta Lewandowskiego, zasięgi i rynki do współpracy komercyjnej, co ma wymierne przełożenie na zainteresowanie i rozmowy z potencjalnymi partnerami. W tym momencie nie mogę jeszcze jednak mówić o żadnych szczegółach" - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl Artur Adamowicz, odpowiedzialny za PR najlepszego polskiego piłkarza.

Bondarowicz: wizerunki Lewandowskiego i Messiego nieporównywalne

Zdaniem Moniki Bondarowicz, ekspertki od wizerunku i byłej dyrektor ds. relacji z mediami Roberta Lewandowskiego, Polaka i Argentyńczyka pod kątem marketingowym nie można "jeden do jednego" porównywać.

- Messi jest starszy jedynie o rok od RL9, ale kiedy Robert grał jeszcze jako junior w Varsovi Warszawa, Messi już w 2004 roku, w wieku 17 lat debiutował w składzie FC Barcelony. Rok później Messi strzela 6 bramek w Primera Division i jedną bramkę w Lidze Mistrzów, a Robert rozpoczyna swój pierwszy sezon jako senior w Delcie Warszawa. To już pokazuje jak ich kariery się od siebie różnią, a ma to ogromny wpływ na rozpoznawalność - analizuje dla Wirtualnemedia.pl Bondarowicz.

- O Robercie Lewandowskim tak naprawdę więcej zaczęto mówić w momencie, kiedy przeszedł do Lecha Poznań (rok 2008) i to też bardziej lokalnie niż globalnie. W tym samym czasie Messi był już od 3 sezonów podstawowym zawodnikiem jednego z najlepszych klubów świata, jakim bez wątpienia jest FC Barcelona. W sezonie 2008/2009 Leo zdobył z Barceloną potrójną koronę (Ligę Mistrzów, Mistrzostwo Hiszpanii i Puchar Krajowy). To pokazuje, jaka przepaść dzieliła tych zawodników w tamtym okresie - wskazuje ekspertka.

Nasza rozmówczyni uważa, że Lewandowski i Messi na wielu polach są podobni.

- Robert i Messi są bardziej introwertyczni niż ekstrawertyczni, unikają skandali, są przykładnymi ojcami i kochającymi mężami. Messi jest jednak bardzo zamknięty w sobie, nie mówi po angielsku, czasami może sprawiać wrażenie bardzo wycofanego. Ale może przez to właśnie odbierany jest jako normalny człowiek, tak opisują go dziennikarze i ludzie, którzy go znają. Takimi też osobami się otacza - opowiada Monika Bondarowicz.   

 - Messi swoją markę osobistą miał zbudowaną, na długo przed tym jak media obiegło nazwisko Roberta Lewandowskiego. Jednak Robert w tym wyścigu poradził sobie fantastycznie i każdy kibic, Polak powinien być z niego dumny, jest przykładem niezłomności, konsekwencji i fair play - wskazuje Bondarowcz. 

Łzy Lewandowskiego po golu dla Polski. Była menadżerka: gra dla reprezentacji zawsze dużo znaczyła dla Roberta

Mundial dla Roberta Lewandowskiego nie zaczął się najszczęśliwiej. Zmarnowany rzut karny z Meksykiem ściągnął wielki gniew fanów. W kolejnym meczu - pierwsza bramka, po której piłkarz kilka minut leżał z twarzą w murawie, miał w oczach łzy. Czy to sprawiło, że pokazał się z bardziej ludzkiej strony?

- Dla Roberta Lewandowskiego gra w Reprezentacji Polski zawsze miała ogromne znaczenie, gol z Arabią jest tego namacalnym dowodem - mówi nam Monika Bondarowicz. - Kiedy wiesz jak bardzo się starasz, ile Cię to kosztuje poświęcenia, nawet emocjonalnego bólu i ile pracy, ale nie wychodzi z wielu powodów i w końcu się udaje, to jest to jak spełnienie marzenia. Przy tym golu płakałam i ja, bo wiem jak ważne to było dla Roberta Lewandowskiego, osoby niezwykle profesjonalnej i ambitnej. Ten gol dał nam nadzieję, w milionach domów można było usłyszeć okrzyki radości, tak bardzo potrzebnych w dzisiejszych trudnych czasach. Sport daje nam pozytywne emocje, za to go kochamy, za to kochamy sportowców. Tylko ta miłość potrafi trwać bardzo krótko - komentuje dla Wirtualnemedia.pl ekspertka.

Czy po mistrzostwach w Katarze Robert Lewandowski ma szanse na kolejne globalne kontrakty?

- Marzę o tym, aby móc zobaczyć Roberta w jakościowej globalnej kampanii marketingowej marki odzieżowej premium, samochodu, czy nawet banku. Jedyna zagraniczna kampania jaka jest widoczna z udziałem RL9 to ta, która pojawia się w filmie instruktażowym Qatar Airways, ale powstała w 2018 r., jako efekt kontraktu między Bayernem Monachium, a Katarskimi liniami - tłumaczy Monika Bondarowicz. - Kampanie po Mundialu z piłkarzami nie mają już marketingowego uzasadnienia, to teraz był czas na globalny focus. Dlatego obawiam się, że jeśli nie pojawiła się globalna lub nawet europejska kampania z udziałem Roberta Lewandowskiego przed mundialem, to tym bardziej nie pojawi się po nim - prognozuje specjalistka w rozmowie z Wirtualnemedia.pl.

Gdzie oglądać mecz Polska-Argentyna?

Spotkanie Polska - Argentyna to trzeci mecz grupowy naszej reprezentacji podczas mistrzostw świata w piłce nożnej w Katarze - jego wynik zdecyduje o awansie Polaków do jednej ósmej finału.

Spotkanie będzie transmitowane w TVP1 i TVP 4K. Początek w środę o godz. 20.00. Równolegle od 20.00 w TVP2 transmitowany będzie mecz pozostałych dwóch drużyn z naszej grupy - Arabia Saudyjska - Meksyk. Z kolei w TVP Sport będzie transmisja łączona z obu spotkań.

Komentatorami meczu będą Jacek Laskowski i Robert Podoliński. Studio w Katarze będzie prowadził Mateusz Borek, a w Warszawie Mariusz Jankowski. W internecie studio przed meczem ruszy już o 17.30, na antenie TVP Sport analizy i dyskusje będą prowadzone od godz. 18.35, a start studia w TVP1 nastąpi ok. 19.45.

Dołącz do dyskusji: Lewandowski kontra Messi. Rywale nie tylko na boisku, ale i na polu marketingowym. "Wizerunki nieporównywalne"

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kibic
A z tanim sklepem Lidl (zlituj się boże) podpisał po Barcelonie, co ten gość ściemnia. Robert powinien być jak Benzema, a nie jak ubogi krewny.
odpowiedź
User
Ron
Kiedy Robert będzie rekalmował mielone z Lidla w promocji.... Mam hasła, gratis daję Lidlowi, "Strzel więcej klopsów z Lewym" tudzież "Klopsy mocy od Ani i Robeta"
odpowiedź
User
Tomek
Dzisiaj naszym wybiją piłkę z głowy.
odpowiedź