SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

10 stacji telewizyjnych, których już nie ma. Czy je pamiętasz?

Z końcem maja z Polski zniknie kolejna stacja telewizyjna. Będzie należący do A+E Networks kanał tematyczny dla kobiet Lifetime. Stacja dołączy do wielu ciekawych kanałów telewizyjnych, które zakończyły już nadawanie w naszym kraju.

Article

Ponad 30 lat wolnej Polski powstało wielu naziemnych i satelitarnych stacji. Nie wszystkie przetrwały do dziś. Część została zlikwidowana, inne zmieniły swoją nazwę i profil i po tej zmianie nadają dziś. Wielu widzów do dziś ma sentyment do kanałów, których już nie ma, bo kojarzą im się z czasami młodości i zachodzących w Polsce zmian.

Można spodziewać się, że w kolejnych latach znikających kanałów będzie coraz więcej, bo widzowie coraz bardziej porzucają tradycyjną telewizję na rzecz serwisów streamingowych, których liczba rośnie. Tymczasem przedstawiamy najciekawsze kanały, które w ciągu ostatnich trzech dekad przeszły do historii telewizji w Polsce.

Atomic TV


Właściciel: United Pan-Europe Communication (potem UPC)

Rok rozpoczęcia emisji: 1997
Rok zaprzestania emisji: 2000 (przekształcony w MTV Polska)

W lutym 1997 roku ruszyła pierwsza stacja muzyczna w Polsce. Kanał nadawał teledyski z wielu gatunków muzycznych jak pop, rock, hip-hop, techno czy nawet heavy-metal. Wśród prezenterów Atomic TV byli m.in. Joanna Horodyńska, Jacek Kaczyński czy Jarosław Budnik. Stacja nie istniała długo - w 2000 r. została wykupiona przez właściciela stacji MTV i przekształcona w polską wersję słynnej amerykańskiej telewizji muzycznej. MTV Polska nadaje do dziś, ale zamiast muzyki nadaje głównie programy typu reality-show.

Religia.tv

Właściciel: Grupa ITI
Rok rozpoczęcia emisji: 2007
Rok zaprzestania emisji: 2015

Religia.tv była projektem pro bono, którego pomysłodawcą był Mariusz Walter, jeden z trzech założycieli Grupy ITI. Kontrolujący TVN holding do funkcjonowania stacji dopłacał nawet milion euro rocznie. Szefem stacji został ks. Kazimierz Sowa, jego zastępcą był Szymon Hołownia. Początkowo telewizja była dostępna tylko na platformie n, w kolejnych latach stopniowo poszerzała zasięg, docierając w najlepszym okresie nawet do 8,3 mln abonentów. Oglądalność kanału nie była wysoka. Grupa ITI, która sama wpadła w kłopoty i zaczęła wyprzedawać aktywa, w końcu przestała finansować stacje. Pod koniec Religia.tv zaprzestała emisji produkcji własnych i zwolniła większość zespołu. Stacja nadawała jeszcze do 31 stycznia 2015 r.

RTL7

Właściciel: CLT-UFA/Universal Studios
Rok rozpoczęcia emisji : 1996
Rok końca emisji: 2002 (przekształcony w TVN7)

RTL7 był kanałem uruchomionym w 1996 r. przez luksemburską CLT-UFA (dziś RTL Group) i Universal Studios, czołowego nadawcę telewizyjnego m.in. w Niemczech. Kanał nadawał z satelity na podstawie holenderskiej koncesji i szybko stał się ważnym elementem oferty telewizji kablowych. Skupiał się na emisji amerykańskich seriali, filmów, ale pokazywał też polskie produkcje. Wśród zagranicznych tytułów, które kojarzą się z RTL7 wymienić można „Dragon Ball”, „Czynnik PSI”, „Siódme niebo” czy „Sunset Beach”. Stacja pokazywała „Wieczór z wampirem” prowadzony przez Wojciecha Jagielskiego czy magazyn reporterski „Zoom”, który skopiowały potem TVN i Polsat. RTL7 emitował też newsy - program „7 minut”  prowadziły m.in. Magda Mołek i Danuta Kondratowicz. Stopniowo oglądalność jednak spadała i nadawca zmniejszał inwestycję w polski programy. Ostatecznie w 2002 roku RTL Group sprzedał stację Grupie TVN. Ta przekształciła RTL7 w TVN7, który dziś nadaje także w telewizji naziemnej.

Telewizja Wisła

Właściciel: m.in. Wojciech Szczerba, Bogusław Zięba
Rok rozpoczęcia emisji: 1995
Rok zaprzestania emisji: 1997 (przekształcona w TVN)

Krakowska Telewizja Wisła ruszyła w 1995 r. Stacja emitowała filmy i seriale oraz programy rozrywkowe i informacyjne. Twarzami kanału byli m.in. przejęty z TVP Krzysztof Ibisz oraz Bogdan Rymanowski. Właścicielami stacji byli wówczas Wojciech Szczerba, Bogusław Zięba oraz Korporacja Gospodarcza Efekt i Przedsiębiorstwo Realizacji i Koordynacji Budownictwa Realbud. Stacja emitowała filmy i seriale oraz programy rozrywkowe i informacyjne. Jesienią1997 roku TV Wisła została ona włączona do TVN, który dostał koncesję na nadawanie w stolicy, Łodzi i w północnych regionach Polski. Siedziba krakowskiego kanału stała się południowym oddziałem TVN.

TV Biznes

Właściciel: Media Biznes, potem Telewizja Polsat
Rok rozpoczęcia emisji: 2003

Rok zaprzestania emisji: 2014 (przekształcony w Polsat News 2)

TV Biznes był pierwszym kanałem ekonomicznym w Polsce. Został założony w 2003 r. w Poznaniu przez prof. Piotra Chomczyńskiego i Piotra Barełkowskiego. Studio stacji mieściło się wówczas na Międzynarodowych Targach Poznańskich. W 2007 roku kanał został sprzedany Telewizji Polsat. Nadawca w 2013 roku zdecydował się poszerzyć ofertę stacji o programy lifestylowe i zmienił jej nazwę na Polsat Biznes. Jednak formuła ta nie spełniła oczekiwań nadawcy i w 2014 roku kanał znów się zmienił, tym razem przyjmując nazwę Polsat News 2. Znikła z niego spora część programów o gospodarce, a kanał zaczął się koncentrować na poszerzonych informacjach z kraju i zagranicy oraz publicystyce. Obecnie stacja nadaje jedynie powtórki z Polsat News.

TVN CNBC

Właściciel: TVN
Rok rozpoczęcia emisji: 2007
Rok zaprzestania emisji: 2014 (przekształcony w TVN24 Biznes i Świat)

Polska nie ma szczęścia do kanałów ekonomicznych. Historia TVN CNBC uruchomionego trzy lata po TV Biznes również nie była długa. Kanał został zbudowany na bazie redakcji ekonomiczniej TVN24, którą kierował wówczas Roman Młodkowski. Nadawca kupił też drogą licencję od międzynarodowej telewizji CNBC. Trzy lata po starcie z nazwy TVN CNBC Biznes pozbył się słowa Biznes. W 2013 roku zapadła decyzja o zaprzestaniu nadawania stacji w dotychczasowym kształcie. Od 2014 roku TVN CNBC zastąpił kanał TVN24 Biznes i Świat (obecnie TVN24 BiS), który oprócz newsów gospodarczych nadaje informacje ze świata. Ta tematyka coraz bardziej wyparła newsy ekonomiczne na jego antenie.

TVN Gra

Właściciel: TVN
Rok rozpoczęcia emisji: 2005
Rok zaprzestania emisji: 2008

Kilkanaście lat temu interaktywne teleturnieje cieszyły się sporą popularnością i wypełniały m.in. nocne ramówki wielu stacji telewizyjnych. Na kanwie ich popularności w 2005 r. TVN zdecydował się powołać dedykowany takim zabawom kanał telewizyjny, Włożył w jej powstanie ok. 5-6 mln zł i liczył, że inwestycja po dwóch latach zacznie się zwracać. Widzowie jednak nie dopisywali, tak jak chciała nadawca i w 2008 roku zdecydowano o zamknięciu stacji. Powodem tego było nieosiągnięcie przez nią rentowności.

TVN Meteo

Właściciel: TVN
Rok rozpoczęcia emisji: 2003
Rok zaprzestania emisji: 2017 (przekształcony w HGTV)

Grupa TVN od powstania TVN24 w 2001 r. miała problem z jego dystrybucją, część telewizji kablowych nie chciała włączyć stacji do oferty. Firma uznała, że łatwiej będzie sprzedawać operatorom dwa kanały w pakiecie. Stąd wziął się pomysł na stworzenie TVN Meteo, który prezentował przez całą dobę prognozy pogody i tak przygotowywane dla TVN i TVN24. Kanał ruszył w maju 2003 r. TVN Meteo oprócz pogody po kilku latach zaczął emitować audycje ezoteryczne, na antenie pojawił się też kultowy program „Maja w ogrodzie”. W kwietniu 2015 roku stacja zmieniła się w kanał TVN Meteo Active. Ten poświęcony był sportowi i zdrowemu trybowi życia. Projekt okazał się niewypałem i w styczniu 2017 r. przekształcono go w kanał HGTV, poświęcony tematyce związanej z domem i ogrodem.

Tylko muzyka

Właściciel: Telewizja Polska
Rok rozpoczęcia emisji: 1997
Rok zaprzestania emisji: 1998

Atomic TV było pierwszym kanałem muzycznym, a co było drugim? To stworzona w 1997 r. przez Telewizją Polską stacja Tylko muzyka. Był to to pierwszy kanał tematyczny TVP. Nadawał z satelity i emitował teledyski, programy muzyczne czy powtórki opolskich i sopockich festiwali. Historia Tylko muzyki nie była jednak zbyt długa. Stacja musiała już w lutym 1998 roku zaprzestać nadawania ze względów formalno-prawnych.

Viva Polska

Właściciel: Viva Media, MTV Networks Polska
Rok rozpoczęcia emisji: 2000
Rok zaprzestania emisji: 2017 (przekształcona w MTV Music)

Powstające w latach 90. telewizje kablowe na początku oferowały głownie stacje zagraniczne, w tym niemieckie. Wśród nich była muzyczna Viva. Jej właściciel w 2000 roku zdecydował się na uruchomienie polskiej wersji muzycznego kanału. W 2004 roku nadawca Vivy został kupiony przez firmę MTV Networks Polska (obecnie Paramount), właściciela konkurencyjnego MTV Polska. Viva Polska przez lata emitowała teledyski. W 2012 roku zaczęto rezygnować muzyki, zastępując ją sukcesywnie programami rozrywkowymi. Stacja zainwestowała we własny serial i reality-show. Potem kanał wrócił do emisji teledysków. W październiku 2017 roku Viva Polska zmieniła nazwę na MTV Music.

Dołącz do dyskusji: 10 stacji telewizyjnych, których już nie ma. Czy je pamiętasz?

39 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
anna
Najśmieszniejsze jest to, że te stacje (a przynajmniej cześć z nich) były o niebo lepsze niż obecne zapchajdziury.
116 4
odpowiedź
User
Agnieszka
Dla mnie na zawsze najlepsza pozostanie niemiecka Viva.Co to były za fajne czasy.Mola Adebisi, Heike Makatsch , Aleksandra Bechtel i inni.Świetnie prowadzili programy i muzyka była fajna.
79 3
odpowiedź
User
Wilkołak
Teraz niech będzie 10 stacji radiowych, których już nie ma.
45 5
odpowiedź