SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polski producent gier mobilnych widzi „recesyjne zachowania graczy”. Kurs runął o 19 proc.

- Zauważamy recesyjne zachowania graczy, którzy wydają mniej - przyznał Maciej Zużałek, prezes produkujące gry mobilne grupy Ten Square Games. W ub.r. jej wpływy zmalały o 15 proc., a zysk netto - ze 141,3 do 52,3 mln zł. W środę akcje spółki staniały o 18,7 proc., z kapitalizacji ubyło ponad 150 mln zł.

- Trudno przewidzieć, jak będą się kształtowały kolejne miesiące dla gier z sektora mobilnego. Zauważamy również recesyjne zachowania graczy, którzy wydają mniej. Długoterminowo, ze względu na to, że gaming jest trendem generacyjnym, widzimy realną szansę na przybywanie liczby użytkowników w naszych produktach - powiedział w środę na konferencji prezes Ten Square Games, Maciej Zużałek.

Jak wskazał, wpływ otoczenia makroekonomicznego w połączeniu z wychodzeniem rynku gier wideo z pandemicznego punktu wysokiej bazy widać m. in. w wynikach „Fishing Clash”. Zużałek podkreślił, że w tym momencie mamy do czynienia z normalizacją wyników Ten Square Games po pandemicznych wzrostach.

Marketing „Fishing Clash” do optymalizacji, zmiany w nowej grze

- Chcemy zoptymalizować marketing dla „Fishing Clash” (...) tak, aby przyciągnąć do tytułu jak najwięcej nowych użytkowników. Na tym będziemy się głównie koncentrować - powiedział.

Wskazał również, że Ten Square Games testuje nowe rozwiązania związane z „Hunting Clash”. Ostatnie testy miały miejsce w lutym, a spółka jest zadowolona z wyników i zapowiada, że dalej będzie inwestowała w produkt.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Wojciech Gattner, dyrektor ds. produktu w firmie, wskazał, że w czwartym kwartale ub.r. gry zakupionego przez Ten Square Games studia Rorotos zwiększyły swoje przychody o 29 proc. kwartał do kwartału. - Zauważamy że nasze udziały i przychody na tym rynku (gier lotniczych) rosną i oczekujemy, że będziemy mogli mieć wzrost w portfelu naszych symulatorów lotniczych - powiedział.

Poinformowano również, że soft lunch „Fishing Masters” jest dalej planowany na pierwszą połowę 2023 roku, a Unded Clash czeka zmiana mechaniki i dodanie nowych funkcji.

Zapowiedziano również, że gra studia Gamesture, „Hero Legacy”, jest bliska technicznego startu, a nowe gry z segmentu social wars będą testowane w tym roku. - Przejęcia i współprace dalej pozostają w naszej strategii, dadzą nam know-how, który później możemy przełożyć na nasze kolejne produkty - powiedział Gattner.

Z kolei dyrektor finansowa, Magdalena Jurewicz poinformowała, że spółka nie podjęła jeszcze decyzji w kwestii dywidendy. - Nie zdecydowaliśmy jeszcze o wypłacie dywidendy, ale poinformujemy o decyzji w kwietniu, nie planujemy również skupu akcji własnych - powiedziała.

Kapitalizacja Ten Square Games 154 mln zł w dół

Po publikacji we wtorek wieczorem wyników finansowych z czwartego kwartału kurs Ten Square Games malał mocno od początku środowej sesji. Ze 114 zł szybko zsunął się do ok. 100 zł, a po południu spadek się pogłębił, do 93 zł na koniec notowań.

W konsekwencji kapitalizacja spółki skurczyła się z 836,2 do 682,1 mln zł. Obroty wyniosły 22 mln zł, poprzednio pułap 20 mln zł przekroczyły 11 stycznia.

Natomiast kurs Ten Square Games poprzednio poniżej 100 zł był w październiku ub.r. Rok wcześniej akcje w ciągu miesiąca staniały w ponad 500 zł do ok. 350 zł, a kolejna szybka przecena nastąpiła na początku ub.r.: z ponad 350 zł w styczniu do ok. 210 zł w drugiej połowie lutego i 160-170 zł w kwietniu.

Zła passa giełdowa dla Ten Square Games na dobre zaczęła się w październiku 2021 roku, gdy spółka bez rezultatów zakończyła przegląd opcji strategicznych. Równocześnie obniżyła o maksymalnie 8 proc. wysokość powtarzalnej EBITDA za rok obrotowy 2021 na potrzeby programu motywacyjnego dla menedżerów.

Od początku stycznia br. wycena giełdowa spółki zmalała o 26 proc., a w ciągu dwóch lat (w marcu 2021 roku trwał jeszcze ostatni lockdown covidowy) skurczyła się o 80 proc.

Zmalały wpływy i zysk Ten Square Games

Ten Square Games wypracował w czwartym kwartale 2022 roku 35,3 mln zł skorygowanej EBITDA wobec 67,4 mln zł rok wcześniej - poinformowała spółka w raporcie. Konsensus zakładał 36,2 mln zł skorygowanej EBITDA (przedział 32,3 - 38,5 mln zł).

Przychody Ten Square Games wyniosły w tym okresie 131,3 mln zł wobec 135,9 mln zł konsensusu (przedział 129,2-138 mln zł). Rok temu sięgnęły 147 mln zł.

EBIT wyniósł 4,2 mln zł wobec 23,5 mln zł konsensusu (przedział 21,5 - 26,7 mln zł). Spółka zanotowała w tym okresie stratę netto w wysokości 7,3 mln zł, natomiast konsensus zakładał zysk netto na poziomie 19,6 mln zł (przedział 16,4 -23,4 mln zł).

24 mln zł poszło na nieudane gry

"W 2022 roku grupa intensywnie pracowała nad nowymi grami – Undead Clash oraz Fishing Masters. W pierwszej z nich zdecydowano się na wprowadzenie zmiany w rozgrywce, która ma duży potencjał angażowania szerszej grupy odbiorców, ale wymaga dalszych prac. Prace w drugim tytule postępują zgodnie z planem i koncentrują się na przygotowaniu gry do wprowadzenia na rynek" - napisano w komunikacie prasowym.

Dodano, że w tym czasie podjęto również decyzję o uporządkowaniu portfela produktów i rezygnacji z dalszego rozwoju dwóch projektów – Football Elite oraz Magical District. Zmiany w rozgrywce Undead Clash oraz zamknięcie dwóch projektów skutkowały koniecznością dokonania odpisów poniesionych nakładów na prace rozwojowe, co obciążyło wynik netto łączną kwotą 23,6 mln zł.

Jak napisano w komunikacie, w 2023 rok Ten Square Games wchodzi z nowym podejściem do procesu produkcyjnego w przyszłości, co w opinii zarządu pozwoli efektywniej niż dotychczas decydować o tym, w rozwój których tytułów należy inwestować.

"Efekty prac deweloperskich w Undead Clash i Fishing Masters zdefiniują dalsze kroki rozwojowe grupy i posłużą m.in. do aktualizacji planów jej dalszego rozwoju. W 2023 roku priorytetem dla spółki pozostaje utrzymanie pozycji lidera i próba zwiększenia przychodów w dwóch głównych tytułach oraz dynamiczny rozwój Wings of Heroes przy wsparciu zespołu i infrastruktury Ten Square Games" - powiedział cytowany w komunikacie prasowym Maciej Zużałek, prezes Ten Square Games.

"Zależy nam również na jeszcze lepszym wykorzystaniu kompetencji i wiedzy w grupie po dołączeniu do niej Rortosa i zwiększeniu zaangażowania w Gamesture. Dlatego integracja nabytych aktywów i pełne włączenie ich w ekosystem Grupy Ten Square Games pozostają kluczowym tematem w 2023 roku" - dodał.

Zaszkodziły brak lockdownów i wyjście z Rosji

Grupa Ten Square Games zakończyła 2022 rok wynikami niższymi niż w rekordowym 2021 roku. Skonsolidowane płatności użytkowników gier osiągnęły 542 mln zł, a łączne przychody ukształtowały się na poziomie 538,5 mln zł. Skorygowana EBITDA wyniosła 140,8 mln zł.

Na koniec roku grupa dysponowała środkami pieniężnymi w wysokości 126,6 mln zł.

"Na niższe wyniki grupy Ten Square Games wpływ miały głównie czynniki zewnętrzne oraz decyzja spółki o zwiększeniu nakładów na marketing w grze Fishing Clash w trakcie pandemii. Po zniesieniu lockdownów, zaangażowanie graczy, którzy ponownie uzyskali dostęp do wszystkich form rozrywki w naturalny sposób zmniejszyło się, w konsekwencji czego rynek gier mobilnych odnotował spadek. W 2022 roku rynek wracał do równowagi i ma przed sobą długoterminowe perspektywy wzrostu dzięki pokoleniu graczy, dla których telefon jest integralną i centralną częścią życia" - napisano w komunikacie spółki.

Ponadto, zablokowanie dostępu graczom z Rosji i Białorusi do gier po napaści zbrojnej Rosji na Ukrainę przełożyło się bezpośrednio na poziom przychodów grupy, a dodatkowo również na dynamikę i konkurencyjność rozgrywek, w szczególności w flagowym tytule Fishing Clash. Udział rynku rosyjskiego w płatnościach z gier w 2021 roku wyniósł ok. 5,3 proc., w tym ok. 6,5 proc. dla gry Fishing Clash i 2,5 proc. dla Hunting Clash.

"Post pandemiczne zawirowania rynkowe oraz wojna w Ukrainie miały swoje odzwierciedlenie w pogarszającej się sytuacji makroekonomicznej i narastającej niepewności otoczenia rynkowego, które wpłynęły negatywnie na sentyment konsumentów i ich skłonność do wydawania wolnych środków. Te czynniki pozostają również największymi wyzwaniami w działalności grupy w 2023 roku" - napisano w komunikacie.

"Wyników ubiegłego roku nie należy porównywać z rekordowymi wskaźnikami z okresu pandemii, które wspierane były niespotykanymi wcześniej okolicznościami, w tym lockdownami. Aby w pełni ocenić jak zmieniła się grupa Ten Square Games, warto zestawić zeszłoroczne wyniki z tymi sprzed wybuchu pandemii, która istotnie zmieniła dynamikę rynku oraz wpłynęła na tempo rozwoju Grupy. W porównaniu do 2019 roku płatności z gier grupy Ten Square Games wzrosły ponad dwukrotnie, wynik skorygowana EBITDA był wyższy o ponad 60 proc., a nadwyżkę wygenerowanej gotówki przeznaczyliśmy na inwestycje we włoskie studio Rortos oraz krakowskie studio Gamesture. Tym samym zrobiliśmy kolejny krok na drodze do dywersyfikacji portfela naszych tytułów" - powiedział Maciej Zużałek.

W „Fishing Clash” gra miesięcznie ponad 2 mln osób

W trakcie pandemii główny tytuł grupy - Fishing Clash - odnotował rekordowe wyniki. Było to możliwe dzięki największej w historii spółki inwestycji w marketing, której sprzyjały wyjątkowo niskie koszty pozyskania użytkowników w 2020 roku. Pozwoliło to dotrzeć w zasadzie do całej grupy docelowej gry i pozyskać140 mln nowych graczy.

"Po zniesieniu lockdownów utrzymanie dalszego wzrostu liczby użytkowników z tak zawyżonej bazy okazało się niemożliwe m.in. ze względu na ograniczoną objętość grupy docelowej, naturalny spadek zaangażowania użytkowników oraz istotnie mniejsze wydatki marketingowe. Po ukształtowaniu się bazy użytkowników na po pandemicznym poziomie spółka dostrzega przestrzeń do dalszych wzrostów w grze i podejmuje działania by je zrealizować" - napisano.

Gra „Fishing Clash” wygenerowała w 2022 roku niemal 356 mln zł płatności.

"Po trudnym początku roku, poziom kwartalnych płatności ustabilizował się, a wprowadzone w maju 2022 roku zmiany w grze, poprzez poprawę parametrów zachowań graczy, pozwoliły także na ponowne zwiększenie budżetów marketingowych. Na koniec 2022 roku gra miała około 2,2 mln aktywnych użytkowników miesięcznie. Tytuł utrzymał pozycję lidera w segmencie gier wędkarskich z udziałem na poziomie 92 proc., a płatności w nim wygenerowane stanowiły prawie 66 proc. wszystkich płatności grupy" - napisano w komunikacie.

Udział Hunting Clash w segmencie gier łowieckich wyniósł 89 proc., a płatności uzyskane z gry stanowiły blisko 23 proc. wszystkich płatności grupy. To m.in. zasługa wzrostu płatności w tym tytule o 6 proc. w 2022 roku.

W minionym roku do płatności grupy dołożyły się także gry przejętej w lipcu 2021 roku spółki Rortos, z czego dwa starsze tytuły – Airline Commander i Real Flight Simulator wygenerowały 29,4 mln zł. Najnowsza produkcja włoskiego studia – gra Wings of Heroes miała swoja globalną premierę w październiku 2022 roku. Tytuł ten już stał się trzecim największym pod względem wpływów dziennych w grupie.

Ten Square Games planuje intensywny rozwój tytułu przez najbliższe dwa lata i zwiększanie udziału w perspektywicznym segmencie symulatorów lotów podobnie jak miało to miejsce w przypadku Fishing Clash i Hunting Clash w ich kategoriach rynkowych.

 

 

Dołącz do dyskusji: Polski producent gier mobilnych widzi „recesyjne zachowania graczy”. Kurs runął o 19 proc.

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Krasawica
Zysk nadal jest, do tego jest spory (50 mln zł), produkt jest niezły - więc o co kaman?
Taka Agora nawet nie ma jak pomarzyć o takim wyniku, a dostaje, kułwa jej madź, rekomendacje ,,kupuj" od swoich kolesi z giełdy.
Ten Square ma się nieźle, a nawet gdyby coś się działo, to może trochę przyciąć koszty - i nadal będzie bardzo OK (teraz jest nieźle).
odpowiedź