SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UOKiK analizuje warszawską uchwałę krajobrazową. „Obawa monopolu spółki zależnej Agory”

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podjął postępowanie wyjaśniające w sprawie przyjętej w styczniu uchwały krajobrazowej w Warszawie. Według UOKiK-u nowe przepisy mogą rodzić ryzyko stworzenia warunków monopolistycznych dla firmy AMS należącej do Agory.

Tomasz Chróstny, prezes UOKiKTomasz Chróstny, prezes UOKiK

UOKiK w komunikacie prasowym poinformował, że postępowanie wyjaśniające zaczął na podstawie otrzymanych skarg i informacji od sygnalistów, w których zwracano uwagę, że warszawska uchwała krajobrazowa może naruszać prawo konkurencji. Regulator przeanalizował też zapisy uchwały, ich możliwe skutki oraz podobne uchwały w innych polskich miastach.

Uchwał krajobrazowa została przegłosowana przez stołecznych radnych w połowie stycznia br. Zgodnie z jej zapisami miasto podzielono na cztery strefy, dodatkowo wyodrębniono ciągi komunikacyjne. W strefie śródmiejskiej dopuszczono tylko reklamy na miejskich słupach i na niewielkich nośnikach. Duże billboardy o pow. 18 m.kw. będą mogły być zlokalizowane tylko i wyłącznie przy największych ciągach komunikacyjnych.

Przedstawiciele branży reklamy zewnętrznej w rozmowach z Wirtualnemedia.pl ocenili, że zapisy warszawskiej uchwały krajobrazowej są rygorystyczne i mogą doprowadzić do zaniku bardzo wielu form reklamy zewnętrznej. Ich zdaniem regulacjom tym brakuje szerszego otwarcia na nowe technologie, co kłóci się z wizerunkiem smart city, do którego pretenduje Warszawa.

Uchwała ma wejść w życie na początku maja, a okres przejściowy w przypadku tablic reklamowych określono na dwa lata.

„Obawy stworzenia monopolu AMS”

UOKiK zwraca uwagę, że zgodnie z uchwałą krajobrazową jedną z nielicznych dozwolonych form reklamy zewnętrznej w Warszawie będą nośniki na przystankach komunikacji miejskiej, kontrolowane obecnie przez jednego dostawcę treści. Chodzi o AMS, który po wygranym przetargu kilka lat temu zmodernizował 1,6 tys. wiat przystankowych w Warszawie, a w zamian sprzedaje ich powierzchnię reklamową.

- Uchwała może skutkować umocnieniem pozycji konkurencyjnej, prowadzącym do powstania monopolu dla wieloletniego, wyłącznego zarządcy powierzchni reklamowej dostępnej na wiatach przystankowych komunikacji miejskiej - podkreślono w komunikacie UOKiK-u. Wprost zaznaczono, że „Obawy urzędu budzi możliwość stworzenia monopolu jednej spółki – AMS S.A. i wyeliminowania z rynku wielu firm z branży reklamowej”.

- Nie kwestionujemy konieczności uporządkowania przestrzeni miejskiej w Warszawie, podobnie jak ma to miejsce w innych miastach w Polsce i na świecie. Jednak uchwała krajobrazowa może wzmocnić pozycję jednej firmy kosztem eliminacji z rynku innych przedsiębiorców, a tym samym prowadzić do ograniczenia dostępu do rynku reklamy zewnętrznej. Wynikiem tego może być wzrost stawek za wynajem powierzchni reklamowej - komentuje Tomasz Chróstny, prezes UOKiK-u.

- Realizując obowiązki ustawowe i stojąc na straży ochrony konkurencji, podjąłem niezwłocznie decyzję o wszczęciu w tej sprawie postępowania wyjaśniającego. Zweryfikujemy, czy przyjęcie przepisów krajobrazowych narusza zapisy ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów - zapowiada Chróstny.

UOKiK zaznacza, że postępowanie wyjaśniające jest prowadzone w sprawie, a nie przeciwko żadnej firmie. Wylicza, że zbada rynek reklamy zewnętrznej w Warszawie, aby poznać m.in. mechanizmy na nim panujące, dokładne udziały poszczególnych przedsiębiorców oraz skutki ekonomiczne wprowadzonej regulacji prawnej. Dodaje, że „nie wyklucza dalszych działań, w tym wszczęcia postępowania antymonopolowego w przypadku potwierdzenia naruszeń ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów”.

Prezes AMS: wątpliwości mogą budzić nowe możliwości dla miast

Co na to AMS? Prezes firmy Marek Kuzaka w wypowiedzi dla Wirtualnemedia.pl zwraca uwagę, że UOKiK podjął jako organ badający przestrzeganie prawa konkurencji w różnych branżach podjął standardową procedurę.

- Jeśli chodzi o kontrakt warszawski, to sprawa wydaje się prosta. Spółka AMS została operatorem wiat przystankowych w Warszawie w rezultacie wygranego konkurencyjnego postępowania, w którym uczestniczyło wiele podmiotów gospodarczych. Ten model prowadzenia działalności jest powszechny na rynkach europejskich i dotychczas nie budził zastrzeżeń regulatorów - podkreśla szefa AMS.

Zastrzeżenia ma to innej kwestii związanej z uchwałami krajobrazowymi. - W naszej opinii, uchwały krajobrazowe mogą mieć wpływ na rynek reklamy OOH, w szczególności w kontekście możliwości podjęcia działalności reklamowej przez miasta i spółki miejskie. Sytuacja, w której samorząd, jako regulator lokalnego rynku reklamy OOH, jest jednocześnie beneficjentem tych rozwiązań, może budzić wątpliwości - ocenia Marek Kuzaka.

AMS ze wzrostem wpływów i przejęciem

W pierwszych trzech kwartałach ub.r. Grupa AMS zanotowała wzrost przychodów o 6,8 proc. do 128,7 mln zł oraz zysku EBITDA z 30,,8 do 40,9 mln zł.

W lipcu ub.r. AMS przejął 60 proc. udziałów spółki Piano Group, płacąc 6,5 mln zł zaliczki. W ramach umowy ustalono, że ostateczna cena 60 proc. udziałów Piano Group zostanie ustalona na podstawie wyniku EBITDA spółki za br. i uzgodnionego mnożnika. Będzie pomniejszona o dług netto spółki.

AMS zyskał też dwie opcje call dotyczące kupna pozostałych udziałów Piano Group, będzie mógł je zrealizować po zatwierdzeniu sprawozdań finansowych tej drugiej spółki z 2021 i 2022 roku, najpóźniej do końca 2022 i 2023 roku. Z drugiej strony Piano Group otrzymała opcje put - wezwania AMS do kupna 50 proc. reszty udziałów po zatwierdzeniu wyników z 2021 roku i pozostałych udziałów po wynikach z 2022 roku.

Pod koniec stycznia br. Agora podniosła do ok. 14,9 mln zł cenę nabycia Piano Group przez AMS, uzasadniając to lepszymi od prognoz wynikami finansowymi Piano Group.

Dołącz do dyskusji: UOKiK analizuje warszawską uchwałę krajobrazową. „Obawa monopolu spółki zależnej Agory”

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ek.
Nawet tu Partia prowadzi wojnę z Agorą? Może poczytajcie wyniki badań: syf w krajobrazie przekłada się na stan umysłów, generuje wypadki, ośmiela kolejne patologie.
odpowiedź
User
do Ek
Nawet tu Partia prowadzi wojnę z Agorą? Może poczytajcie wyniki badań: syf w krajobrazie przekłada się na stan umysłów, generuje wypadki, ośmiela kolejne patologie.


No właśnie. Naszej Partii o to chodzi, żeby był syf w umysłach, bo kto będzie na Nas głosowal?
odpowiedź
User
aaadaś
Wolny rynek ? Jak najbardziej ! Ale wyłącznie dla innych :)
odpowiedź