Na portalu WP.pl wyświetlany jest komunikat z pytaniem o zgodę odwiedzającego na korzystanie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania jego danych osobowych przez Wirtualną Polskę oraz jej partnerów z grona zaufanych partnerów IAB (takich firm jest 953) i pozostałych kontrahentów (846 podmiotów).
Jako cel wskazano działania marketingowe, m.in. zautomatyzowane dopasowania reklam do zainteresowań użytkownika i mierzenia ich skuteczności.
Jeśli użytkownik nie wyrazi zgody, jest informowany, że ma ponosić comiesięczną opłatę: 5,75 zł (przy zapłacie z góry za rok), 6,50 zł (jeśli płaci się za pół roku) lub 7,50 zł (za pojedynczy miesiąc). Jako pierwszy podał o tym Presserwis.

Dlaczego WP wymaga opłat za brak reklam
Michał Siegieda, dyrektor komunikacji korporacyjnej Wirtualnej Polska Holding, przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl, że taki komunikat jest wprowadzany stopniowo w niektórych witrynach firmy z jej segmentu mediów.
– Model biznesowy wszystkich mediów zakłada albo zarabianie na reklamach, albo na subskrypcjach. W WP subskrypcji nie ma. Dzięki reklamom nadal możemy tworzyć materiały śledcze, newsy, reportaże i publicystykę bez opłat – argumentuje.
– Nowa opcja to alternatywa dla tych, którzy nie chcą udostępniać danych. Każdy z użytkowników może wybrać: czy chce, aby informacje dotyczące użytkownika były wykorzystywane reklamowo, czy w zamian za symboliczną opłatę nie chce ich udostępniać. W tym modelu nie sprzedajemy dostępu do treści, wybór dotyczy wyłącznie możliwości dostarczania spersonalizowanych reklam – dodaje.

Siegieda wskazuje, że podobne rozwiązania (opłaty za brak spersonalizowanych reklam) stosują w swoich serwisach m.in. "Guardian", "Le Monde" i "Corriere della Sera".
Jak duża część użytkowników serwisów Wirtualnej Polski Holding nie zgadza się na takie reklamy? – Jest to znikoma liczba. W pełni szanujemy jednak decyzje użytkowników, dlatego ostateczny wybór zawsze pozostawiamy im, zachęcając tylko do bezpłatnego korzystania – dodaje dyrektor komunikacji korporacyjnej.
Według badania Mediapanel w listopadzie 2025 roku wszystkie serwisy i aplikacje Wirtualnej Polska Holding (także platformy e-commerce) odwiedziło 18,9 mln użytkowników, z których każdy spędził tam średnio godzinę, 31 minut i 59 sekund.

Jak już informowaliśmy, w trzecim kwartale br. Wirtualna Polska Holding wypracowała 722,24 mln zł przychodów sprzedażowych, o 65,1 proc. więcej niż przed rokiem (to głównie efekt przejęcia w kwietniu br. Invia Group). Przy czym w segmencie reklamowo-subskrypcyjnym kwartalne przychody sprzedażowe zmalały rok do roku o 8,7 proc. do 159,96 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA – o 22,4 proc. do 47,27 mln zł.











