Stagnacja na polskim rynku reklamowym. Tylko internet i kina na plusie [RAPORT]

W pierwszym kwartale br. wartość polskiego rynku reklamowego wyniosła 2,113 mld zł, jedynie o 0,1 proc. więcej niż rok wcześniej. Wydatki znacząco wzrosły w internecie i kinach, natomiast w telewizji zmalały o 3,1 proc. - wynika z danych Starcomu.

tw
tw
Udostępnij artykuł:
Stagnacja na polskim rynku reklamowym. Tylko internet i kina na plusie [RAPORT]
fot. Shutterstock.com

Według Magdy Kolenkiewicz, dyrektor generalnej Starcomu, do tego, że w minionym kwartale wzrost polskiego rynku reklamowego wyniósł tylko 0,1 proc., przyczyniło się kilka czynników. - W pierwszych trzech miesiącach 2018 mieliśmy do czynienia z 8,8 proc. wzrostem w porównaniu z takim samym okresem 2017 r. Była to dynamika, której nie obserwowaliśmy od ponad dekady. Efekt wysokiej bazy oraz późniejsza Wielkanoc w tym roku wpłynęły na to, że pierwszy kwartał 2019 nie był już tak udany - tłumaczy.

Zwraca też uwagę, że chociaż wskaźniki gospodarcze są ciągle bardzo dobre, to zmalała istotna dla sektora marketingowego dynamika konsumpcji prywatnej. - Polska gospodarka powoli wyhamowuje, choć dynamika PKB na poziomie 4,7 proc. to zdecydowanie więcej niż spodziewali się analitycy. Na plus zaskoczył przede wszystkim wzrost inwestycji - aż o 12,6 proc. wobec oczekiwanych 7,6 proc. Niższa od prognoz (zaledwie +3,9 proc.) była natomiast dynamika konsumpcji prywatnej, czyli głównego motoru wzrostów w 2017-2018 - opisuje.

grafika

3,1 proc. spadku reklamy telewizyjnej

Wydatki reklamowe w telewizji zmalały w skali roku z 996 do 965 mln zł, czyli o 3,1 proc. W konsekwencji udział telewizji w rynku reklamowym zmniejszył się z 47,2 do 45,7 proc.

Starcom zwraca uwagę, że o ile w styczniu inwestycje reklamowe wzrosły w skali roku o 3,2 proc., o tyle w lutym zmalały o 4,1 proc., a w marcu o 6,4 proc. Firma zaznacza, że niski wynik z marca jest częściowo związany z tym, że w br. Wielkanoc przypadła w drugiej połowie kwietnia (w ub.r. była pod koniec marca), więc kampanie przedświąteczne przesunięto na kwiecień.

- Biorąc pod uwagę dynamikę marzec był najgorszym miesiącem. Mimo, że stacjom spadły oglądalności, to i tak miały problem ze sprzedażą czasu reklamowego. Analizując jedynie cztery główne anteny, średnie dobowe wykorzystanie limitu 12 minut reklam w godzinie spadło z 81 proc. w marcu 2018 do 76 proc. w marcu 2019 roku - dodano w raporcie Starcomu.

Nakłady na reklamę radiową zmalały natomiast o 1,6 proc. - ze 163 do 160 mln zł, a ich udział w całym rynku reklamowym zmniejszył się z 5 do 4,7 proc. Według analiz Starcomu za cały ten spadek odpowiadają wyniki w marcu. Wydatki na promocję w radiu o 2,3 mln zł (czyli 7,3 proc.) ograniczyli producenci leków i farmaceutyków, a o 1,3 mln zł (2,3 proc.) - firmy handlowe, natomiast jedynym dużym sektorem ze znaczącym wzrostem inwestycji jest motoryzacja, która zwiększyła je o 3 mln zł.

Wartość reklam zewnętrznych zmniejszyła się o 7,3 mln zł (czyli 6,9 proc.) do 98 mln zł. Nakłady tylko na reklamy tranzytowe zmalały aż o 18,5 proc., a nieznacznie wzrosły na cyfrowe reklamy zewnętrzne (DOOH). Spadek wynika głównie z ograniczenia inwestycji o 4,6 mln zł przez firmy z sektora telekomunikacyjnego. Z czołowych telekomów tylko Play nieznacznie zwiększył wydatki.

W magazynach inwestycje reklamowe zmalały o 6,7 mln zł (czyli 9,6 proc.) do 63 mln zł, a w dziennikach - o 3,8 mln zł (9,4 proc.) do 36 mln zł. W czasopismach nakłady marketingowe ograniczyły głównie sektory farmaceutyczny (o 5,5 mln zł, czyli 33,5 proc.) oraz higieny i pielęgnacji (o 2,1 mln zł, 17,3 proc.). Przede wszystkim odpowiadają za to niższe wydatki Afofarmu.

Natomiast w dziennikach firmy farmaceutyczne zmniejszyły wydatki o 2,4 mln zł (37,5 proc.), a sektor finansowy - o 0,7 mln zł (34,7 proc.). Najwięcej na promocję w gazetach niezmiennie przeznacza Euro RTV AGD, a dalej są właściciel sieci sklepów Media Markt oraz spółka wysyłkowa Direct Group.

grafika

W górę reklama internetowa i kinowa

Z kolei nakłady na reklamy w internecie zwiększyły się rok do roku o 51,6 mln zł do 761 mln zł (to 7,3 proc. w górę). Firmy z branży handlowej wydały na promocję w sieci aż o 8,3 mln zł (czyli 6,6 proc.) więcej niż rok wcześniej, ponadto sporo budżetów marketingowych przeniesiono do internetu z telewizji i outdooru. W konsekwencji udział internetu w rynku reklamowym wzrósł z 33,6 do 36 proc.

Jeśli chodzi o wydawców internetowych, to zdecydowanie największe wzrosty wpływów reklamowych notuje Facebook, przy czym dynamika tych wzrostów wyhamowała, podobnie jak statystyki odwiedzalności portalu w Polsce. Według Starcomu do Facebooka nadal trafia coraz więcej pieniędzy marketerów dzięki lepszemu wypełnieniu odsłon reklamami oraz wprowadzeniu reklam w Messengerze.

Natomiast wśród podstawowych typów reklam internetowych nadal dominuje display (47,5 proc. udziału w wydatkach w minionym kwartale) przed marketingiem w wyszukiwarkach (29,4 proc.). Na wideo przeznaczane jest już 20,9 proc. budżetów reklamowych w sieci. Nakłady na reklamy w mobile’u wzrosły w skali roku o 19,2 proc., a ich udział z 35 do 38,9 proc.

grafika

Wydatki reklamowe w kinach wzrosły w minionym kwartale o 6,7 proc. do 29 mln zł, m.in. dzięki dobrej frekwencji. Sektor napojów i alkoholu zwiększył swoje budżety o 1,2 mln zł (czyli aż 72,9 proc.), głównie dzięki kampaniom Coca-Coli, Kompanii Piwowarskiej i Van Puru. Podskoczyły też nakłady branży finansowej ze względu na dużą kampanię Cinkciarz.pl.

W minionym kwartale do kin trafiło 1,4 proc. łącznych inwestycji reklamowych, o 0,1 pkt proc. więcej niż rok wcześniej.

grafika

Farmacja, finanse, telekomy i odzież obcięły budżety

Branża handlowa w zeszłym kwartale przeznaczyła na reklamy 331,8 mln zł, o 0,8 proc. mniej niż rok wcześniej. Wydatki sektora farmaceutycznego zmalały o 4,4 proc. do 321,7 mln zł, finansowego - o 6,8 proc. do 156,7 mln zł, telekomunikacyjnego - o 6,5 proc. do 136,5 mln zł, napojów i alkoholi - o 3,5 proc. do 83,5 mln zł, odzieżowego - o 8,4 proc. do 43,7 mln zł, a produktów do użytku domowego - o 9,5 proc. do 28,4 mln zł.

Z drugiej strony inwestycje reklamowe sektora określonego jako pozostały zwiększyły się aż o 15,8 mln zł (czyli 12,6 proc.) do 140,6 mln zł. Wynika to głównie z kampanii społecznych Ministerstwa Sprawiedliwości i Ministerstwa Finansów, a także kampanii Fundacji Polska Bezgotówkowa.

Branża czasu wolnego zwiększyła swoje wydatki o 8,8 mln zł (czyli 12,9 proc.) do 76,8 mln zł (głównie dzięki wzrostowi nakładów Totalizatora Sportowego), sektor turystyczny - o 8 mln zł (15,5 proc.) do 60 mln zł, a branża żywności - o 6,8 mln zł (3,1 proc.) do 227,4 mln zł (przyczyniły się do tego m.in. firmy Ferrero, Mars, Sante i Jacobs Douwe Egberts).

grafika

W całym roku rynek urośnie nieco mniej niż PKB

- Na resztę roku patrzymy z umiarkowanym optymizmem. Dobra passa polskiej gospodarki trwa, ale została w dużej mierze „skonsumowana” przez rynek reklamowy w ubiegłym roku - komentuje Magda Kolenkiewicz.

- Z jednej strony w kolejnych miesiącach na rynek korzystnie wpłyną Święta Wielkanocne, z drugiej jednak strony w czerwcu tego roku zabraknie dodatkowego bodźca, w postaci dużego wydarzenia sportowego. Prognozujemy, że rynek reklamy w Polsce zakończy 2019 rok z dynamiką delikatnie niższą niż dynamika PKB: 3,0-4,0 proc. - dodaje dyrektor generalna Starcomu.

grafika

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Globalna awaria Cloudflare. Nie działała Canva, Downdetector i sklepy online

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Będą dwa nowe sezony "Hotelu Paradise". W programie dwie prowadzące

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Właściciel TVN wybierze Netfliksa? Ruszyły negocjacje ws. HBO Max

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Zmarł Rafał Kołsut. Jako dziecko był gwiazdą "Ziarna"

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

Ziętara zginął, bo był dziennikarzem. Kto i dlaczego straszy teraz media, które o tym piszą?

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+

KRRiT przedłuża koncesje. Chodzi m.in. o stacje Polsatu i Canal+