SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Allegro dalej stratne za granicą. Ma więcej kupujących, sprzedaje mniej we własnym e-sklepie

W zeszłym kwartale grupa Allegro przy wzroście przychodów o 8,5 proc. do 2,4 mld zł zarobiła na czysto 119 mld zł, mimo że nierentowna pozostaje jej działalność zagraniczna. Mocno wzrosły koszty dostaw zakupów. Na platformach firmy kupuje już 18,5 mln użytkowników.

Kwartalne przychody grupy Allegro w Polsce poszły w górę o 18,4 proc. do 1,89 mld zł, natomiast za granicą nastąpił spadek o 16,8 proc. do 507,9 mln zł.

Poza naszym krajem firma jest obecna od kwietnia ub.r., gdy sfinalizowała zakup za 890 mln euro spółek Mall Group i WE|DO CZ działających w Czechach, na Słowacji, Węgrzech, w Słowenii i Chorwacji. W listopadzie ub.r. dokonała niepieniężnego odpisu w kwocie 2,293 mld zł dotyczącego wartości aktywów Mall Group i WE|DO, przyznając, że kupiła je na szczycie cyklu rynkowego, a wyniki finansowe obu „okazały się znacznie niższe niż pierwotnie zakładano”.

4,3 mln kupujących za granicą

Przychody grupy Allegro z platform marketplace wyniosły w minionym kwartale 1,52 mld zł, rosnąc rok do roku o 16,1 proc. Wpływy z reklam zwiększyły się o 31,9 proc. do 192 mln zł, a z porównywarki Ceneo - o 9 proc. do 47,4 mln zł.

Mniej firma zarobiła natomiast z własnego sklepu działającego na Allegro: wartość sprzedaży brutto zmalała o 12,6 proc. do 687,1 mln zł, a wpływy - o 13,3 proc. do 581,3 mln zł.

Na platformach grupy Allegro w zeszłym kwartale zakupy zrobiło 18,5 mln użytkowników, o 36,6 proc. więcej niż przed rokiem. W Polsce liczba aktywnych kupujących zwiększyła się z 13,6 do 14,3 mln, do tego doszło 4,3 mln za granicą. Łączna wartość sprzedanych produktów sięgnęła 14,23 mld zł (10,3 proc. w górę rok do roku), a w przeliczeniu na kupującego - 3,03 tys. zł.

- Chcemy upraszczać zakupy i sprzedaż by być ulubionym miejscem zakupów w Europie - zaczynając od naszego regionu. Wyniki za drugi kwartał potwierdzają, że poczyniliśmy konkretne kroki w tym kierunku. Nieustannie poszerzana oferta i świetne ceny przyciągają coraz więcej konsumentów na Allegro, nawet jeśli wciąż są bardzo ostrożni jeśli chodzi o domowe budżety. Dzięki temu nieustannie rośniemy, nawet pomimo spowolnienia lub nawet spadku popytu konsumenckiego. W ciągu ostatniego roku skupialiśmy się ponadto na dyscyplinie kosztowej, co przełożyło się na znaczną poprawę marż i dodatkową gotówkę na finansowanie dalszego wzrostu. Allegro.cz, nasz nowy marketplace w Czechach, działa już pełną parą i daje czeskim konsumentom dostęp do najszerszego na rynku wyboru spośród ponad 150 milionów ofert - opisał Roy Perticucci, prezes Allegro.
 

35 proc. więcej na dostawy

Kwartalne koszty operacyjne grupy Allegro wzrosły o 5 proc. do 1,85 mld zł, mimo że koszty produktów sprzedanych we własnym e-sklepie zmalały o 12,8 proc. do 525,6 mln zł.

Za to wydatki netto na dostawy poszły w górę o 35,4 proc. do 569,5 mln zł, na pracowników - o 10,5 proc. do 305 mln zł, a na marketing - o 16,6 proc. do 272,8 mln zł.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

- Skoncentrowanie się na kluczowych celach biznesowych i ciągły postęp w ramach naszego programu Fit to Grow pomogły nam obniżyć nakłady inwestycyjne i zwiększyć marże w drugim kwartale. Pomimo utrzymujących się słabych nastrojów wśród konsumentów w regionie, ograniczyliśmy stratę skorygowanej EBITDA Grupy MALL, a pierwsze tygodnie działania Allegro.cz dają podstawy do optymizmu jeśli chodzi o przyspieszenie wzrostu - stwierdził w komunikacie Jon Eastick, dyrektor finansowy Allegro.

Skorygowany zysk EBITDA grupy Allegro w drugim kwartale zwiększył się o 19,9 proc. do 580,4 mln zł, dzięki wzrostowi w Polsce z 551,3 do 673,3 mln zł. Natomiast ujemny wynik z działalności zagranicznej pogłębił się z 67,1 do 92,8 mln zł.

Zysk operacyjny firmy poszedł w górę z 209 do 303,4 mln zł, a wynik netto - z 63,5 mln zł straty do 119 mln zł zysku.

W całym pierwszym półroczu przychody podskoczyły o 31 proc. do 4,72 mld zł (w pierwszym kwartale ub.r. nie uwzględniono jeszcze wyników Mall Group i WE|DO CZ), skorygowany zysk EBITDA - o 17,3 proc. do 1,11 mld zł, a zysk netto - ze 103,5 do 276 mln zł.

- Wpływ zeszłorocznych inicjatyw dochodowych na wskaźnik take rate w połączeniu ze świetnymi dochodami reklamowymi przełożyły się na wyższe przychody w Polsce, a wzrost skorygowanej EBITDA znacznie przekroczył oczekiwania. Duży postęp w zakresie marż i generowania gotówki zapewnił kolejny spadek dźwigni finansowej, co zamierzamy kontynuować. Allegro czyni postępy także pod kątem efektywności i generowania przepływów pieniężnych, a dzięki startom nowych marketplace’ów w regionie chcemy przyspieszyć tempo wzrostu GMV grupy w perspektywie średnioterminowej - wyliczył Jon Eastick.

Na koniec czerwca br. zadłużenie netto grupy Allegro wynosiło 5,92 mld zł, wobec 6,27 mld zł pół roku wcześniej.

Allegro uruchomi swoją platformę w kolejnych krajach

W trzecim kwartale 2023 r. Allegro planuje wzrost sprzedaży brutto w Polsce na poziomie 10-11 proc. rok do roku, przy wzroście przychodów o 19-21 proc. i przyspieszeniu tempa wzrostu skorygowanego zysku EBITDA do 30-32 proc. Za granicą wartość sprzedaży brutto ma zmaleć w trzecim kwartale o 10-12 proc., przychody będą o 32-34 proc. niższe, a skorygowana strata EBITDA wyniesie 100-110 mln zł.

Na poziomie skonsolidowanym Allegro szacuje wzrost sprzedaży brutto w trzecim kwartale na 8-9 proc. r/r, a przychodów na +3-5 proc. r/r.

Grupa Allegro szacuje swoje wydatki inwestycyjne w bieżącym kwartale na 85-95 mln zł w Polsce i 20-25 mln zł za granicą. Skorygowany zysk EBITDA firmy powinien być o 23-25 proc. wyższy niż przed rokiem.

- Zbilansowanie spadającej wartości GMV generowanej na stronach MALL i CZC zajmie trochę czasu, ale zbliżamy się do tego celu i jesteśmy przekonani, że te znane w Czechach marki będą odnosić coraz większe sukcesy jako kluczowi sprzedawcy na Allegro.cz. Będziemy bazować na naszych doświadczeniach na rynku czeskim przy otwieraniu marketplace’ów w kolejnych czterech krajach regionu w przyszłym roku - podkreśla Roy Perticucci.

W środę na koniec sesji giełdowej za akcję Allegro płacono 30,15 zł, co daje kapitalizację w wysokości 31,9 mld zł. Od początku stycznia br. kurs spółki urósł o 20 proc. Jej głównymi akcjonariuszami są fundusze Cidinan i Permira, mają po 24,88 proc. walorów.

W czwartek rano, po publikacji wyników z drugiego kwartału i prognoz, na otwarciu notowań akcje Allegro drożały o ponad 3 proc.

Dołącz do dyskusji: Allegro dalej stratne za granicą. Ma więcej kupujących, sprzedaje mniej we własnym e-sklepie

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
filozof
Jakby to była czysto prywtana firma, bez akcji i giełdy, to wlasciciel czy wlasciciele wzieliby te 100 milionów rocznie i sie podzielili, i byliby happy. Gielda to samo z lo, firma swietnie zarabia,a le tyle jest akcji, ze trzeba wypalcac mikro dywidendy i wartosc jest jakby stale za mała.
To bezsens
odpowiedź
User
@filozof
Prawdziwy z Ciebie filozof - umknęło Ci, że Allegro nie wypłaca dywidend (jak na razie) oraz, że z perspektywy firmy giełda niekoniecznie jest samym złem, skoro dzięki IPO zgarnęła mnóstwo kasy...
odpowiedź