SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Nadawcy chcą być partnerami z KRRiT przy projekcie badania mediów

Przedstawiciele nadawców telewizyjnych, radiowych oraz wydawców internetowych nadal chcą współpracować z KRRiT przy tworzeniu jednoźródłowego badania mediów. Podkreślają jednak, że w ramach współpracy z KRRiT chcą być dla urzędu partnerem. - KRRiT nie zdefiniowała założeń i kryteriów oceny projektu, nie stworzyła docelowego planu i harmonogramu działań, nie określiła obszarów mediów i sposobów ich mierzenia - przekazano Wirtualnemedia.pl.

Pisaliśmy już o tym, że w ramach projektu Telemetria Polska w piątek, 7 czerwca br. na zaproszenie przewodniczącego KRRiT Witolda Kołodziejskiego odbyło się spotkanie z przedstawicielami rynku, dotyczące tworzenia nowego jednoźródłowego badania mediów. Jego celem miało być osiągnięcie porozumienia, po tym jak nadawcy telewizyjni, radiowi i internetowi (skupieni w ramach grup Media Owners Committees - MOC) pod koniec maja sami spotkali się z przedstawicielami IAA, SAR, domów mediowych, marketerów oraz instytutów badawczych oraz zapowiedzieli opracowanie własnej koncepcji badań. Krytycznie ocenili wtedy dotychczasową komunikację w projekcie oraz tempo prac projektowych.

Podczas spotkania KRRIT przedstawił status prac w projekcie, a przedstawiciele mediów przedstawili uwagi i pytania, dotyczące zarówno strategii i założeń projektu, jak i formy współpracy KRRiT z rynkiem, finansowania i komunikacji w projekcie.

Ze stanowiska jakie otrzymała redakcja Wirtualnemedia.pl, przygotowanego w porozumieniu przez MOC TV, MOC Radio oraz MOC Internet wynika, że nadawcy mają negatywne zdanie o strategii realizowanego projektu – według nich nadal jej brakuje.

- KRRiT nie zdefiniowała założeń i kryteriów oceny projektu, nie stworzyła docelowego planu i harmonogramu działań, nie określiła obszarów mediów i sposobów ich mierzenia. Powinno to być zrobione jeszcze przed rozpoczęciem jakichkolwiek prac pilotażowych i we współpracy z przedstawicielami rynku. Za każdym razem na spotkaniach statusowych KRRiT przedstawia mocno zmodyfikowany plan i harmonogram projektu, co wprowadza chaos w realizowane prace, a także uniemożliwia ocenę postępów – czytamy w oświadczeniu.

Nadawcom nie podoba się idea powołania zespołów eksperckich

Drugim tematem, o jakim dyskutowano podczas spotkania na początku czerwca br. była forma współpracy i model finansowania badania. KRRiT podkreśliła, że docelowo chce współpracować tylko z organizacją typu JIC (Joint Industry Committee). Jej powstanie ma zainicjować regulator, a dodatkowo ma być wspierana przez przedstawicieli mediów i innych organizacji branżowych. Do jej zadań będzie należeć nadzór nad badaniem i zapewnienie długofalowego finansowania. Zanim powstanie JIC, KRRiT zapowiedziała powołanie zespołów eksperckiego, naukowego i klienckiego, które mają współpracować z zespołem Telemetrii Polskiej.

Natomiast jak czytamy w stanowisku MOC radiowego, telewizyjnego i internetowego – przedstawiciele mediów wolą pozostać przy obecnej formie współpracy, czyli właśnie MOC-ów. Przy tym oczekują regularnych spotkań z KRRiT.

- Grupy nadawców naturalnie zintegrowały się w ramach prac nad definiowaniem założeń badań mediów. Próba stworzenia na siłę JIC, a także budowy innych zespołów, jest działaniem na chwilę obecną niepotrzebnym. Nie wiadomo, kiedy powstanie JIC. Natomiast KRRiT może korzystać z wiedzy eksperckiej i pełnego zaangażowania poszczególnych grup nadawców, czego niestety nie robi. Zamiast tworzyć kolejne struktury, lepiej pozwolić przedstawicielom rynku na pełne włączenie się w prace komitetu sterującego projektem i dołączenie do grup projektowych - komentuje Paweł Laskowski z MOC Internet.

Inne plany, inne wydatki

Trzecim obszarem o którym dyskutowano na spotkaniu 6 czerwca br. był budżet projektu. Z naszych informacji wynika, że przedstawiciele mediów byli zaskoczeni brakiem szczegółowych danych finansowych dotyczących realizowanych prac.

KRRiT podawała, że w ubiegłym roku wyda na ten projekt 15 mln złotych, a w tym roku przeznaczy na ten cel 40 mln złotych. W trakcie spotkania 7 czerwca 2019 r. KRRiT podała zupełnie inne dane – do tej pory wydano 2 mln, a na ten rok planuje wydać 20 mln złotych.

Jednym z aspektów, które zostały uznane za problematyczne była komunikacja w projekcie, która do tej pory była uznawana za niejasną. KRRiT zapewniła, że w ciągu około dwóch tygodni uruchomi serwis internetowy, bazę dokumentów, regularną wysyłkę newsletterów i narzędzie do pracy grupowej.

- Jeśli konsultacje z rynkiem mają przebiegać sprawnie, oczekujemy także wglądu w dokumentację projektową i poszczególne etapy realizacji prac, co wielokrotnie wcześniej zgłaszaliśmy, na razie niestety bez rezultatu - dodaje Przemysław Demianowski z MOC Radio.

Przedstawiciele mediów oczekiwali też rozszerzenia zakresu konsultowanych spraw. Przykładowo, dyskusji wymagała realizacja całego badania pilotażowego: od wyboru podwykonawców i urządzeń pomiarowych, po dobór próby.

- Rola przedstawicieli mediów została jednak sprowadzona do samego opiniowania stworzonego przez SGH na zlecenie KRRiT kwestionariusza, przy czym status uwag i materiałów przekazanych do KRRiT pozostał nieznany. Przedstawiciele projektu Telemetria Polska korzystają z uwag nadawców w dowolny sposób, bez partnerskiej współpracy - ocenia Przemysław Broniszewski z MOC TV.

Według Michała Gawryszewskiego z MOC Internet pomimo kilkugodzinnych rozmów, nadal istnieje wiele kluczowych elementów, które „ze względu na formułę spotkania nie zostały na nim poruszone lub gruntownie przedyskutowane”.

- Należy do nich m.in. z góry przyjęte przez KRRiT założenie oparcia panelu na reprezentacji gospodarstw domowych, do którego przedstawiciele mediów mają szereg zastrzeżeń. Konstrukcja i założenia próby mają fundamentalne znaczenie dla jakości badania i uzyskanych wyników, mówi Michał Gawryszewski z MOC Internet.

„Przedstawiciele mediów podtrzymują wolę dalszej współpracy z KRRiT nad projektem badania mediów. Nadal deklarują współpracę, ale oczekują od KRRiT relacji opartej na partnerskich zasadach, zapewniających realny wpływ na prace zespołu Telemetria Polska. Wiąże się to z przekazywaniem dokumentacji projektowej, a także transparentnym dostępem do kluczowych danych” - podkreślono w oświadczeniu przesłanym redakcji Wirtualnemedia.pl.

Niezależnie od prac prowadzonych przez Telemetria Polska, przedstawiciele mediów planują wypracować standard badania mediów, który po akceptacji wszystkich stron przedstawią jako wspólną rekomendację.

Krytyka, ale dalsza wola współpracy nad badaniem

Pod koniec maja br. nadawcy telewizyjni, radiowi i internetowi spotkali się z przedstawicielami IAA, SAR, domów mediowych, marketerów oraz instytutów badawczych i krytycznie ocenili dotychczasowy stan prac nad nowym badaniem mediów.

Pisaliśmy jednak o tym, że poszczególni przedstawiciele rynku mają uwagi, ale nie oznacza to, że porzucają plan współpracy z KRRiT.

Z kolei marketerzy, którzy pracują wspólnie z rynkiem nad nowym badaniem mediów w Polsce utworzyli koalicję "Marketerzy dla lepszych badań". Celem jej powstania ma być zadbanie o reklamodawców i ich interesy w procesie tworzenia jednoźródłowego badania.

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji ogłosiła rozpoczęcie prac nad nowym pomiarem mediów, który miałby objąć telewizję, radio i internet w kwietniu 2018 roku. W Polsce jest kilka firm badających rynek mediów. Gemius, który tworzy raporty dotyczące internetu, wyniki radia są dostępne w ramach Radio Track Millward Brown, a rynek telewizyjny monitoruje firma Nielsen.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

W 2018 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,4 proc., a tygodniowy - 91,9 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 272 minuty. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

najnowsze wiadomości

Dołącz do dyskusji: Nadawcy chcą być partnerami z KRRiT przy projekcie badania mediów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl