SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polska e-reklama wzrosła do 4,5 mld zł. Google i Facebook zbierają ponad połowę przychodów

Według badania IAB AdEx ub.r. wartość polskiego rynku reklamy internetowej wyniosła 4,47 mld zł, o 12,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Nakłady na reklamy wideo i w mobile’u zwiększyły się o jedną trzecią, a na marketing w mediach społecznościowych - o 22 procent. 60 proc. wzrostu przypadło na Google i Facebooka.

fot. Shutterstock.comfot. Shutterstock.com

Z raportu IAB AdEx, przygotowanego przez IAB Polska wspólnie z firmą doradczą PwC, wynika, że wydatki na reklamy display w ub.r. zwiększyły się o 12,2 proc., a ich udział w rynku marketingu internetowego minimalnie zmalał - z 49,9 do 49,6 proc. Bez uwzględnienia wideo nakłady na display wzrosły o 6 proc., a jego udział spadł z 37 do 35 proc.

Marketing w wyszukiwarkach przy wzroście nakładów o 9,9 proc. zanotował spadek udziału z 32,6 do 31,7 proc., a w przypadku ogłoszeń wydatki zwiększyły się o 22,3 proc., a udział z 14,1 do 15,3 proc.

- Polski rynek reklamy on-line w 2018 roku nie zawiódł, nadal utrzymując wysoką dynamikę wzrostu i znacznie przekraczając magiczną granicę 1 mld Euro. Notowane trendy i źródła wzrostu nie są też zaskoczeniem i odpowiadają trendom światowym. Warto natomiast zwrócić uwagę na silniejszą niż rok wcześniej kondycję rodzimych graczy i na fakt, że w roku 2018 mieli widocznie większy udział we wzroście rynku w odniesieniu do swoich globalnych rywali  niż w latach poprzednich - komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska.

60 proc. wzrostu dla Google i Facebooka

Według szacunków IAB w ub.r. do Google i Facebooka trafiło ponad 50 proc. łącznych wydatków na reklamy internetowe w Polsce. Na te dwa koncerny przypadło 60 proc. wzrostu całego rynku, wobec 72 proc. rok wcześniej.

Dla porównania według eMarketera w Wielkiej Brytanii Google i Facebook miały razem 63 proc. udziału w wartości marketingu internetowego, a do 2021 roku ten wskaźnik ma podskoczyć do 65 proc.

W Polsce w ub.r. nakłady na internetowe reklamy wideo wzrosły o 22 proc., a ich udział - z 13 do 15 proc. Wartość reklam w mobile’u po wzroście o 35 proc. miała już 26,9 proc. udziału, a marketingu w social media - po wzroście o 22 proc. zanotowała 16,7 proc. udziału.

- Branża reklamy internetowej nieustannie ewoluuje. Przejście z mediów cyfrowych na mobilne było przełomowym trendem wpływającym na światowy rynek reklamy internetowej w ciągu ostatnich kilku lat. Dzięki nowym typom urządzeń - takim jak inteligentne głośniki z cyfrowym asystentem i inteligentne telewizory -  zmienia się sposób interakcji konsumentów z usługami i treściami multimediów. Pojawiają się tym samym nowe obszary konkurencji dla cyfrowych graczy reklamowych. Ta rewolucja małymi krokami zaczyna również wchodzić do Polski - komentuje Tomasz Łebkowski, menedżer w zespole telekomunikacji, mediów i technologii w PwC.

Tak jak we wcześniejszych latach najwięcej na reklamy internetowe wydały firmy z sektora handlowego (16 proc. udziału w rynku), telekomunikacyjnego (10 proc.) i motoryzacyjnego (9 proc.). Natomiast największe wzrost nakładów zanotowały branże higieny i pielęgnacji (52 proc,), mediów, książek, CD i DVD (49 proc.) oraz usług dla biznesu (37 proc.).

W badaniu IAB AdEx za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.

W badaniu uwzględniono przychody: Aegis Media, Agora, Cormedia, CS Group (częściowo szacowane), Cyfrowy Polsat, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GG-Network, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Wirtualna Polska, Havas Media, IDG, Infor Ekspert (częściowo szacowane), Interia.pl, IPG Mediabrands, LEADR, Media Impact, Money.pl, NetSprint, Novem, OMD, Polskapresse, Pracuj.pl, Publicis Groupe, SARE, Społeczności.pl, Ströer Digital, TradeDoubler (częściowo szacowane), TVN, TVP, ZPR Media. Szacunki oparte są na danych PwC oraz IHS. Od roku 2016 do analiz włączono także dane Gemius AdReal oraz Sotrender, które służą do kalibracji wydatków globalnych graczy.

Dane zbierano do 25 kwietnia br.

Dołącz do dyskusji: Polska e-reklama wzrosła do 4,5 mld zł. Google i Facebook zbierają ponad połowę przychodów

6 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
I po herbacie
"60 proc. wzrostu przypadło na Google i Facebooka."

No i wszystko jasne. Pozdrawiam maniaków megapanela i comiesięcznych wzrostów zasięgu z WP, Natemat i innych serwisów, które się tym podniecają. Tylko twarde dane finansowe mówią jasno, że Google i FB zostawiły im tylko okruszki na stole. Miliony użytkowników to nie miliony monet :D

odpowiedź
User
aff
Opodatkować gigantów, którzy wysysają z rynku pieniądze do rajów podatkowych i budują potęgę Kalifornii na naszych plecach, nie szanując naszej prywatności!
odpowiedź
User
Znawca
Facebook od poprzedniego roku płaci podatki w Polsce.
odpowiedź