SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Koniec drukowanych magazynów motoryzacyjnych?

Na przestrzeni ostatnich siedmiu lat znacznie spadła sprzedaż magazynów motoryzacyjnych. Eksperci są zgodni - rynek jest coraz trudniejszy. O sytuacji pism moto mówią przedstawiciele wydawnictw Ringier Axel Springer, Motor Presse i Automobilista.

Portal Wirtualnemedia.pl przeanalizował dane ZDKP dotyczące sprzedaży ogółem największych polskich magazynów motoryzacyjnych w latach 2005-2012. Okazuje się, że większość tytułów zanotowała w tym okresie poważne spadki.

W segmencie tygodników największy spadek sprzedaży widać w przypadku „Auto Świata” (Ringier Axel Springer Polska). Podczas, gdy średnia tygodniowa sprzedaż ogółem tego tygodnika w 2005 roku wyniosła 129 088 egzemplarzy, to w ciągu siedmiu kolejnych lat zanotowany został spadek o około 35 procent i w 2012 roku sprzedaż ta wynosi średnio 84 082 egzemplarzy. Z kolei tygodnik „Motor” (Bauer) sprzedawał się w 2005 roku średnio w 141 068 egzemplarzach tygodniowo. W 2012 sprzedaż ta wynosi 99 308 egzemplarzy. Jest to spadek o około 30 procent.

Jeśli chodzi o miesięczniki, to od 2005 roku ukazują się trzy tytuły: „Auto-Moto” (Bauer), „Auto, Motor i Sport” (Motor Presse) oraz „Świat Motocykli” (Agora). Najmniejszy spadek zanotował magazyn „Auto-Moto”. W 2005 roku sprzedawał się on średnio w 53 591 egzemplarzach miesięcznie, a w 2012 roku - w 38 377. To spadek o około 30 procent. Miesięcznik „Auto, Motor i Sport” zanotował spadek sprzedaży wynoszący prawie 45 procent: z 46 646 egzemplarzy miesięcznie w 2005 roku do 26 973 w 2012 roku. Natomiast „Świat Motocykli” w 2005 roku sprzedawał się w 37 856 egzemplarzach miesięcznie, a w 2012 roku - już tylko w 22 226 (to spadek o ponad 40 procent).

Wirtualnemedia.pl20052006200720082009201020112012*
TytułSprzedaż ogółemSprzedaż ogółemSprzedaż ogółemSprzedaż ogółemSprzedaż ogółemSprzedaż ogółemSprzedaż ogółemSprzedaż ogółem
TygodnikiWirtualnemedia.pl
Motor141 068122 105112 529102 438101 549106 359106 01999 308
Auto Świat129 088123 571119 137111 093104 67699 43590 76984 082
MiesięcznikiWirtualnemedia.pl
Top Gear (edycja polska)---91 94576 26165 24958 46750 586
Auto Świat Poradnik--38 14737 34544 44146 49940 10243 839
Auto-Moto. Magazyn Zmotoryzowanych53 59143 62443 52040 97336 81736 94043 14838 377
Auto, Motor i Sport46 64646 08647 40944 32634 20033 67831 07426 973
Świat Motocykli37 85634 47932 23932 69431 29626 52825 27122 226
Automobilista--9 6179 42510 89310 8359 9229 562
Classic Auto--7 6957 9337 3427 1577 4407 278

Średnia sprzedaż głównych magazynów motoryzacyjnych w latach 2005-2012
* - dane za okres styczeń-wrzesień 2012

O trudnej sytuacji na rynku magazynów motoryzacyjnych rozmawiamy z przedstawicielami wydawnictw Ringier Axel Springer Polska, Motor Presse Polska oraz spółki Automobilista.

Krzysztof Komar, prezes zarządu spółki Motor Presse Polska przyznaje, że drukowane media motoryzacyjne są w coraz trudniejszej sytuacji. - Chociaż różnie z tym sobie radzą - jedne lepiej, inne gorzej. Nie wszystkie bowiem wyciągają wnioski z całkowicie nowej sytuacji, w której się dzisiaj znajdują. Tymczasem istnieją trzy główne motory nowej rzeczywistości. Po pierwsze rozwój mediów cyfrowych, czyli m.in. natychmiastowy dostęp do wszelkich nowości motoryzacyjnych, stąd w drukowanych magazynach premiery motoryzacyjne tracą siłę wartości dodanej (a było tak jeszcze w latach 90-tych). Po drugie zmiany w branży motoryzacyjnej - dzisiaj jest przynajmniej dziesięciokrotnie więcej premier nowych samochodów niż kilkanaście lat temu, ponadto bezpłatne serwisy prasowe firm motoryzacyjnych oferują fotografie już bardzo wysokiej jakości, co również odbiera - nawet najlepszym magazynom - ich unikalność - podkreśla Krzysztof Komar.

Zdaniem Komara, czynniki te nie układają się w jeden prosty obraz nowej rzeczywistości i nie widać jasnych drogowskazów na przyszłość. - Dlatego w tym segmencie pism ewentualne powodzenie będzie zależało od wyobraźni i odwagi wydawców, i kreatywności redaktorów. Jednego jestem pewny: dotychczasowe doświadczenia i nawyki wydawców i redaktorów pism motoryzacyjnych przestają mieć znaczenie w tej nowej sytuacji. A nawet stają się obciążeniem (co nie znaczy, że kompetencje autorów oceniających samochody są niepotrzebne) - mówi szef Motor Presse Polska.

Jerzy Kossowski, redaktor naczelny miesięcznika „Automobilista” także uważa, że rynek drukowanych magazynów motoryzacyjnych jest trudny. - Wojna cenowa pomiędzy głównymi periodykami doprowadziła do oczekiwań niemal darmowego przekazu, nawet przy bardzo trudnych i pracochłonnych tematach. Niewątpliwie spowodowało to spłycenie drukowanych treści. Czytelnicy chyba to zaakceptowali, ale teraz bez problemu znajdują taki przekaz w internecie. Rezultatem jest stale spadający nakład wiodących magazynów - uważa Kossowski.

Szef „Automobilisty” zastanawia się także, czy drukowane magazyny motoryzacyjne zostaną zastąpione przez internet? - Trudno powiedzieć, bo jest nadzieja, że czytelnicy poszukujący dogłębniejszych treści będą mogli je znaleźć w prasie. Ze swojej strony nie potrafię wykazać, że obecność w internecie w widoczny sposób poprawia kondycję wydań drukowanych - nawet przy współpracy czołowych portali na polskim rynku. Także sprzedaż wydań internetowych nie jest obiecująca - przynajmniej na razie. Nasz miesięcznik stawia na wysoką jakość merytoryczną i wysoki poziom graficzny - czy to jest droga do sukcesu? Czas pokaże - mówi Kossowski.

A jak segment drukowanych magazynów motoryzacyjnych wygląda z punktu widzenia potentatów? Wydawnictwo Bauer, które publikuje m.in. tygodnik „Motor”, oraz Agora nie chciały się w tej kwestii wypowiadać. Natomiast Paweł Tomaszek, dyrektor wydawniczy magazynów w Ringier Axel Springer Polska, przyznaje, że sytuacja prasy motoryzacyjnej jest ściśle powiązana z kondycją branży motoryzacyjnej.

- Trendy na rynku samochodowym wpływają także na profil i tematykę magazynów motoryzacyjnych, jak i na ich sprzedaż. Widać to było doskonale, gdy zapanował w Polsce boom na samochody używane po otwarciu granic z UE. Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu rynku, magazyny motoryzacyjne zaczęły wówczas poświęcać więcej miejsca pojazdom z drugiej ręki. Inną stałą cechą prasy motoryzacyjnej są wyjątkowo niskie ceny egzemplarzowe w segmencie tygodników, które - co ciekawe - są niższe niż 10 lat temu. Obecna sytuacja konkurencyjna i rynkowa nie pozwala na swobodę w kształtowaniu cen - podkreśla Tomaszek.

Zdaniem dyrektora wydawniczego magazynów w wydawnictwie Ringier Axel Springer Polska przyszłością rynku magazynów motoryzacyjnych będą nisze. - Staramy się je zagospodarować. Dla zainteresowanych aktywnym wykorzystywaniem możliwości samochodów z napędem na cztery koła wydajemy magazyn „Auto Świat 4x4”. Specjalnie organizujemy również dla tej grupy cykliczne imprezy turystyczne. Dzięki temu wychodzimy z roli tradycyjnego wydawcy. Z myślą o miłośnikach youngtimerów przygotowaliśmy niedawno „Auto Świat Classic”. Badamy, czy ta społeczność jest na tyle duża i aktywna, aby zapewnić rentowność dla tytułu. Staramy się docierać do odbiorców wszelkimi kanałami komunikacji - podkreśla Tomaszek.

Dołącz do dyskusji: Koniec drukowanych magazynów motoryzacyjnych?

12 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Marek
Spora część kolegów - żurnalistów od lat ogłupiała czytelników, a teraz są zdziwieni skutkami własnej działalności. Fakt, udało się nad podziw...
odpowiedź
User
Youngtimer
Panie Tomaszek tylko na Auto Świat Classic dajcie wyższą cenę. Wzrost sprzedaży gwarantowany.
odpowiedź
User
andre
tylko niższa cena was uratuje.
odpowiedź