SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Nielsen zwiększy panel telewizyjny o 1,5 tys. gospodarstw i będzie mierzyć oglądalność w internecie

Firma Nielsen Audience Measurement zwiększy panel telemetryczny z 2 tys. gospodarstw domowych do 3,5 tys. Od przyszłego roku będzie także badać oglądalność telewizji w internecie - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl.

fot. Shutterstock.com Article

Obecny panel telemetryczny Nielsen Audience Measurement do pomiaru oglądalności linearnej telewizji liczy około 2 tys. gospodarstw domowych. Nadawcy uważają, że to za mało, by pokazać reprezentatywne wyniki, szczególnie, jeżeli chodzi o małych nadawców, którzy mają na tym tracić najwięcej. Spory w tym temacie trwają już co najmniej kilka lat, najgłośniej protestuje Telewizja Polska, która korzysta także z MOR (modelu oglądalności rzeczywistej), by porównywać wyniki poszczególnych programów, twierdząc, że Nielsen zaniża jej dane.

Już pod koniec 2017 roku padły oficjalne zapowiedzi o powiększeniu panelu do 5 tys. gospodarstw domowych. - Istotną sprawą jest uzyskanie zgody naszych klientów na ten krok. Rozmawiamy już od paru miesięcy z nadawcami. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, powiększony panel zacznie działać w 2019 roku - mówił wtedy portalowi Wirtualnemedia.pl Dariusz Gumbrycht, szef operacyjny Nielsen Audience Measurement.

Tajemnicą poliszynela było, że firma toczy rozmowy z zarówno większymi jak i mniejszymi nadawcami na temat zwiększenia panelu do 5 tys. gospodarstw domowych, jednak wiązało się to dla nich z większymi kosztami.

Ostatecznie stanęło zatem na powiększeniu panelu o 1,5 tys. gospodarstw domowych - do 3,5 tys.

Streaming meter zmierzy oglądalność telewizji w internecie

Również w 2017 roku mowa była także o planach wprowadzenia dodatkowego badania, w którym będzie mierzyć oglądalność wideo w sieci. Do tego celu miał posłużyć tzw. streaming meter, czyli router, który przez wifi będzie precyzyjnie mierzyć korzystanie z treści wideo konsumowanych w danym gospodarstwie domowym. Wskaźnik ten bada oglądalność nielinearną, pochodzącą z platform VOD i OTT, w których widz ogląda treści kiedy chce, w części lub całości.

Jak się dowiedzieliśmy, pierwsze testy pomiaru oglądalności telewizyjnej w internecie mają rozpocząć się na początku 2020 roku, początkowo nie obejmą konkretnego programu, a pokażą tylko, z jakiej platformy korzysta użytkownik. Z czasem rozwiązanie to ma być udoskonalane, aż do docelowego projektu, który zakładany jest na połowę przyszłego roku.

Nasze informacje potwierdził Mikołaj Piotrowski szef marketingu i komunikacji Nielsena, który tłumaczy: - Zmiana polegać będzie  na wprowadzeniu pomiaru konsumpcji TV online w gospodarstwach domowych. Nasi klienci będą otrzymywać dane o oglądalności TV na komórkach, tabletach, komputerach osobistych. Dane będą pozyskiwane ze specjalnych mierników: streaming meter.

Dodaje, że "wprowadzenie nowej funkcjonalności idzie w parze z powiększeniem liczby gospodarstw domowych do 3,5 tys."

- Pierwsze dane uwzględniające nowe rozwiązanie trafią na rynek w połowie przyszłego roku - przekazał portalowi Wirtualnemedia.pl.

NAM testuje addressable TV

Jednym z głównych tematów ostatniej edycji konferencji PIKE w Jachrance było addressable TV, która daje możliwość pokazywania innych treści dostosowanych do odbiorców, w tym samym czasie w ramach bloku reklamowego. Chodzi o targetowane reklamy, pokazywane w typowych blokach w ramach emisji linearnej telewizji.

Michał Buszko, client team leader z Nielsena podczas jednej z prezentacji na konferencji PIKE zdradził, że firma także zajmuje się testowaniem tego rozwiązania.

- Mogę powiedzieć państwu, że z naszej strony w chwili obecnej w Stanach Zjednoczonych testujemy rozwiązanie addressable TV. To się aktualnie dzieje, odbywają się testy z nadawcami. Mam nadzieję, że jeżeli chodzi o pomiar, pojawi się takie rozwiązanie – stwierdził.

Nad opracowaniem nowego standardu jednoźródłowych badań mediów od kwietnia 2018 roku pracuje Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji i zespół Telemetrii Polska w porozumieniu z rynkiem. Zakłada on jednoczesny pomiar radia, internetu i telewizji. Na początku września br. zaprezentowano wstępne wyniki prac badawczo-rozwojowych oraz ogłoszono uruchomienie jednoźródłowego pomiaru mediów. Na razie opiera się ono na 400 urządzeniach, pokazano też działanie systemu danych ze ścieżki zwrotnej (RPD - return path data).

W lipcu br. nową dyrektor zarządzającą Nielsen Audience Measurement (Nielsen Media) Polska została Agnieszka Gosiewska. Poprzednia szefowa - Elżbieta Gorajewska - po ponad 23 latach pracy w tym instytucie, przeszła na emeryturę.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.

W ub.r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 10,69 mld zł przychodów sprzedażowych i 816,1 mln zł zysku netto. Liczba abonentów firmy zmalała o 1,2 proc., natomiast liczba sprzedanych im usług jednostkowych wzrosła o 2,3 proc.

W ub.r. TVN osiągnął wzrost wpływów sprzedażowych o 8,6 proc. do 1,97 mld zł, a przychody z emisji reklam zwiększyły się o 9,7 proc. do 1,42 mld zł. Nadawca zanotował 157,5 mln zł straty netto, głównie wskutek 394,7 mln zł odpisu dot. wartości udziałów w platformie nc+. Na koniec roku zatrudniał 1 514 pracowników.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Nielsen zwiększy panel telewizyjny o 1,5 tys. gospodarstw i będzie mierzyć oglądalność w internecie

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Ian
Nareszcie!
6 3
odpowiedź
User
Xxx
Ale dowalili - z 2 tysięcy na 3500. To nadal mniej niż 1/10000 wszystkich mieszkańców Polski. I taki mikroskopijny procent ma decydować o popularności programów i cenach reklam?
19 2
odpowiedź
User
Er
Onet rano oglądam i mam gdzieś te wszystkie programy śniadaniowe tv place tylko za internet a i tak oglądam na dużym tv. Telewizja albo znajdzie nową formułę albo umrze szybciej niż wszyscy sądzą.
6 5
odpowiedź
User
Mirek Świrek
Ale dowalili - z 2 tysięcy na 3500. To nadal mniej niż 1/10000 wszystkich mieszkańców Polski. I taki mikroskopijny procent ma decydować o popularności programów i cenach reklam?


ale tu chodzi o gospodarstwa domowe które z założenia mnoży się powiedzmy razy 3,5 uzytkownika. Gospodarstw domowych w Polsce jest ok. 10,5 mln.
9 3
odpowiedź
User
xxx
Ale dowalili - z 2 tysięcy na 3500. To nadal mniej niż 1/10000 wszystkich mieszkańców Polski. I taki mikroskopijny procent ma decydować o popularności programów i cenach reklam?


ale tu chodzi o gospodarstwa domowe które z założenia mnoży się powiedzmy razy 3,5 uzytkownika. Gospodarstw domowych w Polsce jest ok. 10,5 mln.


3500 x 3,5 = 12 250 osób, to nadal nie jest nawet 0,1% wszystkich mieszkańców. Żeby ten procencik był to by musieli zbadać minimum ok. 370 tysięcy osób.
11 2
odpowiedź