SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Prezes Polskiego Radia zadowolona z poziomu Trójki, prezes TVP wskazuje na większe finansowanie zagranicznych telewizji

Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji zatwierdziła plany programowo-finansowe publicznych mediów. Zanim jednak przegłosowała zgodę, wysłuchała prezesów Polskiego Radia i Telewizji Polskiej w kwestii tego, co zamierzają zrobić w przyszłym roku. Od głosu wstrzymał się członek Rady prof. Tadeusz Kowalski. - Nie mam gwarancji, że zasady określające działalność mediów publicznych, w szczególności zasada bezstronności, oraz zrównoważonego przekazu - będą realizowane - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl.

Prof. Tadeusz Kowalski wstrzymał się od głosu fot. NewseriaProf. Tadeusz Kowalski wstrzymał się od głosu fot. Newseria

„Za” przyjęciem planów programowo-finansowych głosowali: Hanna Karp, Marzena Paczuska, Agnieszka Glapiak i przewodniczący Maciej Świrski. Od głosu wstrzymał się prof. Tadeusz Kowalski, który został powołany do KRRiT przez Senat. Zanim jednak zagłosowano, członkowie Rady wysłuchali, jakie plany mają - zaproszeni na posiedzenie - prezesi publicznych mediów na rok przyszły.

Radio: „Trójka nie przypomina starej Trójki”

Prezes Polskiego Radia, Agnieszka Kamińska, podkreślała, że niezwykle pozytywnie ocenia stan wszystkich anten oraz ich słuchalność - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Radiową Trójkę oceniła jako „jedną z najlepszych stacji radiowych” i wyraziła zadowolenie, iż stacja „wreszcie nie przypomina starej Trójki”. Akcentowała przy tym, że jakość dziennikarstwa radiowego w PR nie ma sobie równych i trudno znaleźć – jak mówiła – konkurencję dla poszczególnych anten publicznego nadawcy.

Zapowiedziała także utworzenie i wypuszczenie w przyszłym roku aplikacji „Moje Polskie Radio 2.0”, skierowanej do młodych ludzi. Z wyjaśnień wynikało, że ma to być aplikacja, dostarczająca narzędzi słuchaczom do tworzenia własnych audycji i podcastów. Najlepsze z nich – jak zapewniała prezes Kamińska – będą miały szansę trafić na antenę Polskiego Radia.

Prof. Tadeusz Kowalski pytał Agnieszkę Kamińską, jak odniesie się do tego, że ponad 80 proc. czasu przeznaczonego dla polityków zajmują w Polskim Radiu politycy Zjednoczonej Prawicy. - Zapytałem, czy zdaniem pani prezes jest to właściwa proporcja. Odpowiedziała, że rząd ma prawo do informowania społeczeństwa i do wykorzystywania narzędzi celem docierania z informacją. Oceniam, że pani prezes trochę uciekła mi z odpowiedzią – mówi nam prof. Tadeusz Kowalski.

Telewizja: „Inne kraje przeznaczają więcej na misję”

Łączący się z członkami Rady za pośrednictwem internetu prezes TVP Mateusz Matyszkowicz mówił o tym, że finansowy plan na rok przyszły zakłada pokrycie jednej trzeciej zakładanych kosztów, zaś pozostałe dwie trzecie pokryć ma oczekiwana rekompensata. – Oceniłem, że to ryzykowne podejście i pytałem o plan awaryjny (rozmowa na forum KRRiT odbyła się jeszcze przed czwartkowym przegłosowaniem rekompensat – Red.). W odpowiedzi padło, że trzeba by ograniczyć wydatki na misję o blisko 400 mln zł - mówi prof. Tadeusz Kowalski.

Prof. Kowalski zwrócił też uwagę prezesa Matyszkowicza, że dodatkowe 700 mln zł przyznane w ramach rekompensaty budzi kontrowersje wśród Polaków, lecz w odpowiedzi prezes TVP przytoczył dane, z których wynikało, że Polska przeznacza na media publiczne znacznie mniej niż Francja, Niemcy i Wielka Brytania.

„Nie mam gwarancji, że zasady będą przestrzegane”

Ostatecznie plany przedstawione przez prezesów obu spółek zostały zaakceptowane, lecz prof. Tadeusz Kowalski wstrzymał się od głosu.– Zarówno w przypadku jednej, jak i drugiej spółki nie mam żadnej gwarancji (gdyż nie uzyskałem odpowiedzi), że zasady, które określają działalność mediów publicznych, w szczególności zasady bezstronności oraz zrównoważonego przekazu – będą realizowane – uzasadnia w rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl.

Nasz rozmówca akcentuje: - Zadanie mediów publicznych nie polega bowiem na tym, żeby tworzyć wiele tysięcy godzin programu, lecz na tym, by ten program odpowiadał pewnym zasadom. Po to zostały one dookreślone w prawie, aby były wiążące. Chodzi o bezstronność, pluralizm,  zrównoważony przekaz i wysoką jakość. Podkreślam: nie uzyskałem żadnej gwarancji, że będą one uszanowane. A ponieważ przed nami jest gorący okres wyborczy, mogę podejrzewać, że to narzędzie - mówię o publicznych mediach – będzie jeszcze bardziej jednostronnie używane w walce politycznej.   

W czwartek przed południem Sejm przyjął ustawę budżetową na 2023 r. Przegłosowano m.in. poprawkę zwiększającą z 2 do 2,7 mld zł rekompensatę abonamentową z kasy państwowej dla Telewizji Polskiej i Polskiego Radia.  Poprawkę zgłosił 30 listopada na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych poseł PiS Andrzej Kosztowniak.

Rekompensata to ponad połowa budżetu TVP

W ub.r. przychody Telewizji Polskiej zwiększyły się o 7,2 proc. do 3,25 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych o 21,7 proc. do 3,12 mld zł zysk netto skurczył się ze 198,32 do 3,89 mln zł.

Nadawca otrzymał 1,71 mld zł z rekompensaty i 330 mln zł z opłat abonamentowych. Do 2016 r. TVP dostawała środki tylko z opłat abonamentowych, w minionej dekadzie było to najwyżej 444 mln zł rocznie.

W planie finansowym na br. Telewizja Polska zapisała wzrost przychodów do 3,42 mld zł, zwiększyć mają się zarówno wpływy z reklam i sponsoringu, jak i rekompensaty abonamentowej. W górę pójdą też koszty energii i usług zewnętrznych, a ze sprzedaży obligacji skarbowych nadawca spodziewa się minimum 171 mln zł straty.

Natomiast Polskie Radio w ub.r. zanotowało wzrost przychodów o 2,4 proc. do 354,31 mln zł i spadek wyniku netto z 16,12 mln zł zysku do 19,91 mln zł straty. Wpływy reklamowe zwiększyły się o 1 proc. do 41,38 mln zł, przy czym o ile Jedynka zanotowała wzrost o 52 proc., o tyle Trójka - spadek o 30 proc.

Polskie Radio otrzymało od Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji 159,95 mln zł z opłat abonamentowych i 125,92 mln zł z rekompensaty. Stanowiło to 80,58 proc. jego budżetu, wobec 80,49 proc. w 2020 roku.

Dołącz do dyskusji: Prezes Polskiego Radia zadowolona z poziomu Trójki, prezes TVP wskazuje na większe finansowanie zagranicznych telewizji

32 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Berliza
Trudno aby mówiła co innego skoro doprowadziła sama do spadku słuchalności. Typowy pisior. Nakrasc, nakłamać, zniszczyć.
odpowiedź
User
Nadya Ter
"o tyle Trójka - spadek o 30 proc." Przecież to zero, ta nieudacznicy prezesowa na rynku by się nie odnalazła. Od razu by dostała dyscyplinarke. No ale z PiSu to wiadomo. Tam sami nieudacznicy.
odpowiedź
User
Fiodor
No fakt, nowa Trójka w niczym nie przypomina starej. Tam nie było pieśni biesiadnych, wulgaryzmów, awantur i słuchalności na poziomie dna.
odpowiedź