SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Sieci kablowe rozczarowane działaniem UOKiK w zakresie poprawy relacji operatorów i nadawców

Operator Multimedia Polska poinformował, że wraz z końcem roku przestanie oferować kanały Telewizji Polsat. Nieoficjalnie, firmy nie porozumiały się co do warunków finansowych dalszej współpracy. Sprawą relacji między nadawcami a operatorami zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, działania urzędu krytykuje Polska Izba Komunikacji Elektronicznej, zrzeszająca operatorów.

Na początku tego tygodnia Multimedia Polska poinformowała, że od 1 stycznia 2021 roku w jej ofercie telewizji cyfrowej nie będzie już kanałów: Polsat 2, Polsat News HD, Polsat Cafe HD, Polsat Play HD, Disco Polo Music, Polsat Sport, Polsat Sport Extra, Polsat Film HD. W ofercie Multimediów są one objęte gwarancją operatora.

Operator podał także, że „będzie prawdopodobnie zmuszony wkrótce do całkowitego zaprzestania dostarczania tych programów jak i pozostałych programów nadawcy Telewizji Polsat Sp. z o.o., które obecnie dostarczają”. - Poinformujemy Państwa do 20 grudnia 2020 roku, o tym kiedy programy (tak oficjalnie określane są kanały - przyp.) zostaną wyłączone, które z programów wyłączymy i jakie programy wzbogacą naszą ofertę w miejsce usuwanych programów. Informacje będą na naszej stronie www, kanale planszowym a tych z Państwa, którzy nam przekazali swój adres e- mail, poinformujemy w dedykowanej wiadomości e- mail – zapowiedziała Multimedia Polska.

Polsat nie komentuje informacji w sprawie zerwania współpracy z firmą. Multimedia Polska również nie odpowiedziała na nasze pytania.

PIKE rozczarowane działaniem UOKiK

Spytaliśmy także Polską Izbę Komunikacji Elektronicznej, jak ocenia obecne relacje między operatorami a Cyfrowym Polsatem. Już w ubiegłym roku pisaliśmy o tym, że Telewizja Polsat zapowiedziała podwyżki dla operatorów kablowych, korzystających z ich oferty retransmisji kanałów.

W tej sprawie zawiadomienie do UOKiK złożył najpierw Mediakom, który podejrzewał "wykorzystanie pozycji monopolistycznej przez Polsat". Następnie około 20 małych i średnich operatorów zdecydowało się wystąpić przeciwko Telewizji Polsat w związku z proponowaną podwyżką cen za reemisję kanałów. Część z nich miała złożyć wnioski o zabezpieczenie roszczeń i zapowiedziało pozew. Niektórzy operatorzy mieli jednak zgodzić się na nowe warunki.

Następnie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (po skardze PIKE) ogłosił, że wszczyna jeszcze jedno postępowanie – w ramach swojego badania miał ocenić relacje pomiędzy nadawcami a operatorami, w szczególności telewizji kablowych i platform cyfrowych. Sprawdzi w nim m.in. strukturę rynku - w tym czy nadawcy, nie dyskryminują konkurencyjnych operatorów, a także czy nie wykorzystują swojej pozycji dominującej na rynku reklamy. Wśród badanych wątków znajdzie się również  wpływ zachowania nadawców na ofertę, którą operatorzy kierują do konsumentów.

Wobec tego operatorzy mieli zdecydować się na wycofanie pozwu wobec Cyfrowego Polsatu, uzasadniając, że kwestią relacji operatorzy – nadawcy będzie się zajmować UOKiK.

Spytaliśmy Jerzego Straszewskiego, prezesa PIKE jak ocenia obecne relacje między operatorami a nadawcami, szczególnie z Cyfrowym Polsatem. Jak nas poinformował, poprzedni skład  UOKiK miał deklarować, że postępowanie wyjaśniające trwające już ponad rok zakończy się w drugiej połowie bieżącego roku. - W tej chwili nie mamy takiego potwierdzenia, stąd wysłaliśmy pismo do UOKiK, z prośbą o bezpośrednie spotkanie z Prezesem, licząc, że przyspieszy to  działania w ramach postępowania – mówi nam Jerzy Straszewski. - Wysłane w poniedziałek  pismo w jakiś sposób ocenia dotychczasowe  tempo działanie UOKiK w relacjach z operatorami odnośnie naszego wniosku z 2019 roku - zaznacza.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że bardzo krytycznie odnosi się do dotychczasowych działań urzędu w tym zakresie. Prezes PIKE miał nawet napisać, że jest "rozczarowany" przedłużającymi się postępowaniami.

Dodaje, że jako PIKE złożyli wniosek do UOKiK w sprawie niedozwolonych działań Cyfrowego Polsatu i do tej pory czekali, aby Urząd " rozpoczął realne działanie w zakresie oceny relacji między operatorami zrzeszonymi w PIKE a Cyfrowym Polsatem. - W tej chwili szykujemy się do kolejnego spotkania z UOKiK na którym zaprezentujemy pracę badawczą, którą zleciliśmy Uniwersytetowi w Poznaniu im. Adama Mickiewicza – badanie jakości programów telewizyjnych, m.in. zaczęliśmy od Polsatu. Zaprezentujemy to UOKiK, KRRiT oraz UKE – informuje nas prezes Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej.

Zaznacza, że nadal PIKE nie wie, dlaczego dalej trwają prace UOKiK w ramach dwóch postępowań w tej samej sprawie. Spytaliśmy Urząd, na jakim etapie są wskazane postępowania, czekamy na odpowiedź.

Dołącz do dyskusji: Sieci kablowe rozczarowane działaniem UOKiK w zakresie poprawy relacji operatorów i nadawców

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Mikolaj
Stawiam że urzędy już od dawna są w kieszeni Zygmunta a te postępowania to formalność
odpowiedź
User
G35
Jak ludzie zaczęli by nagle rezygnować z płacenia to by do wszystko odkowdowane było
odpowiedź