SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Nielsen powiększy panel telemetryczny do 3,5 tys. gospodarstw domowych

Firma Nielsen Audience Measurement w maju 2020 roku zwiększy panel telemetryczny z 2 tys. do 3,5 tys. gospodarstw domowych - dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl. Od przyszłego roku będzie także badać oglądalność telewizji w internecie.

fot. Shutterstock.comArticle

NAM już pod koniec 2017 roku oficjalnie zapowiadał powiększenie panelu do 5 tys. gospodarstw domowych. Ze wstępnych deklaracji wynikało, że zacznie on działać w 2019 roku. Nie było tajemnicą, że firma toczyła rozmowy z nadawcami na temat zwiększenia panelu do 5 tys. gospodarstw domowych, jednak główną kwestią o której dyskutowano były koszty tego rozwiązania. Ostatecznie panel zyska 1,5 tys. gospodarstw domowych, czyli łącznie będzie liczyć 3,5 tys.

Jak informowaliśmy już na łamach Wirtualnemedia.pl, firma ma także mierzyć oglądalność telewizji w internecie za pomocą streaming meter. To router, który przez wifi będzie mierzyć korzystanie z treści wideo, oglądanych w danym gospodarstwie domowym. Wskaźnik ten bada oglądalność nielinearną, pochodzącą z platform VOD i OTT, w których widz ogląda treści kiedy chce, w części lub całości.

Poprzednio wiadomo było, że zmiany pojawią się w 2020 roku, jednak nieznana była konkretna data ich wprowadzenia. Jak udało się nam teraz nieoficjalnie dowiedzieć, prace nad tym rozwiązaniem mają iść zgodnie z harmonogramem i termin jego wdrożenia wyznaczono na maj 2020 roku.

Rozwiązanie ma być z czasem udoskonalane. Zmiana będzie polegać na wprowadzeniu pomiaru konsumpcji TV online w gospodarstwach domowych. Klienci Nielsena będą otrzymywać dane o oglądalności TV na komórkach, tabletach, komputerach osobistych, a dane będą pozyskiwane właśnie ze specjalnych mierników - streaming meter.

"Nie przyniesie przełomu"

Jakub Bierzyński, prezes domu mediowego OMD pytany przez nas, jak zmiana panelu Nielsena wpłynie na rynek telewizyjny uważa, że wzmocni to pozycję handlową niszowych stacji telewizyjnych.

- Zmniejszy liczbę tzw. zerowych brejków. Te stacje będą mogły zarobić więcej, bo mniej będzie takich przerw reklamowych, w których oglądalność wynosi zero. Taka emisja reklam w bloku nie przynosiła wpływów - tłumaczy.

Spytaliśmy także, jak na rynek wpłynęłoby poszerzenie grupy komercyjnej do przedziału 59 lat. - Wpływ będzie niewielki. Pamiętajmy, że duzi nadawcy są brokerami dla małych nadawców w Polsce. W związku z tym, będzie miało to niewielki wpływ. To akurat dla dużych nadawców nie ma znaczenia - zaznacza.

Według Bierzyńskiego jedynym efektem tego typu działania jest zmiana w rankingach sił komercyjnych stacji, które "może są istotne dla stacji telewizyjnych, ale kompletnie nieistotne z punktu widzenia działania rynku, ani klientów". - My i tak kupujemy w każdej ze stacji grupy celowe dla konkretnych klientów. One są różne – od grup tzw. komercyjnych. My i tak przeliczamy je na zupełnie inną grupę, którą sprzedajemy swoim klientom. Czy będzie zawężona do 49 lat, czy do 59 lat – to naprawdę nie ma żadnego znaczenia - podkreśla szef OMD.

Jego zdaniem zmiany w panelu Nielsena nie przyniosą zatem "żadnego przełomu".

Prace nad alternatywnym badaniem

Od kwietnia 2018 roku Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji pracuje nad koncepcją pomiaru tele- i audiometrycznego rynku mediów. Projekt pomiaru mediów, realizowany pod nadzorem KRRiT zakłada panel badawczy oparty na 26 tys. respondentów, jednoźródłowy pomiar telewizji, radia i internetu oraz mierzenie konsumpcji mediów poza domem i na urządzeniach przenośnych.

Ostatnio proces opracowania nowych badań skrytykował prezes TVP, według którego „tempo prac jest przerażające”.
- Mam wrażenie, że „żółwie się gdzieś rozbiegły” w Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji - skomentował krótko Jacek Kurski.

W lipcu br. nową dyrektor zarządzającą Nielsen Audience Measurement (Nielsen Media) Polska została Agnieszka Gosiewska. Poprzednia szefowa - Elżbieta Gorajewska - po ponad 23 latach pracy w tym instytucie, przeszła na emeryturę.

Krótszy czas oglądania telewizji w 2018 roku

W 2018 roku liderem oglądalności wśród wszystkich widzów był Polsat, a w grupie komercyjnej TVN. Wśród głównych stacji wzrosty odnotowały TVP1 i TVP2, ale najwięcej zyskały TVP Sport, Super Polsat i TTV. Skrócił się średni czas oglądania telewizji, choć zwiększyły się wydatki reklamowe.

W 2018 roku średni dzienny zasięg radia wyniósł 72,4 proc., a tygodniowy - 91,9 proc. Z kolei średni dobowy czas słuchania wyniósł 272 minuty. Najchętniej słuchaną stacją niezmiennie było RMF FM, a sieć Eska wyprzedziła Jedynkę.

Wyniki mediów publicznych w 2018 roku

W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.

W 2018 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. W br. planuje 62,05 mln zł straty.

W ub.r. Polska Agencja Prasowa zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 4 proc. do 52,56 mln zł oraz 3,65 mln zł straty netto (wobec 2,04 mln zł straty rok wcześniej). Zmalały przychody ze sprzedaży serwisów ogólnoinformacyjnych i ekonomicznych oraz Centrum Prasowego, a wzrosły z PAP Foto, obsługi medialnej i wynajmu. Na koniec ub.r. firma zatrudniała 401 osób.

Wyniki głównych mediów komercyjnych w 2018 roku

W ub.r. grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat zanotowała 10,69 mld zł przychodów sprzedażowych i 816,1 mln zł zysku netto. Liczba abonentów firmy zmalała o 1,2 proc., natomiast liczba sprzedanych im usług jednostkowych wzrosła o 2,3 proc.

W ub.r. TVN osiągnął wzrost wpływów sprzedażowych o 8,6 proc. do 1,97 mld zł, a przychody z emisji reklam zwiększyły się o 9,7 proc. do 1,42 mld zł. Nadawca zanotował 157,5 mln zł straty netto, głównie wskutek 394,7 mln zł odpisu dot. wartości udziałów w platformie nc+. Na koniec roku zatrudniał 1 514 pracowników.

W ub.r. Grupa RMF zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 7,8 proc. do 288,22 mln zł oraz 147,16 mln zł zysku netto (wobec 133,29 mln zł rok wcześniej). Firma zatrudniała 292 pracowników.

W ub.r. grupa kapitałowa Eurozet (należą do niej m.in. rozgłośnie Radio ZET, Radio ZET Chilli, Meloradio, Radio Plus i Antyradio) zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 3,5 proc. do 197,47 mln zł oraz 26,8 mln zł zysku netto. W przypadku samej spółki Eurozet wpływy i zysk nieco zmalały.

Spółka Radio Eska, która jest nadawcą 42 rozgłośni radiowych pod tą nazwą zamknęła 2018 rok przychodami netto w kwocie 32,33 mln zł i zyskiem netto w wysokości 8,51 mln zł. Spadły wpływy ze sprzedaży reklam, ale udało się to zrekompensować wpływami ze sprzedaży praw autorskich.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Nielsen powiększy panel telemetryczny do 3,5 tys. gospodarstw domowych

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Sipo
Czyli kolejne domy w Wilanowie i Konstancinie, i to jest słuszna koncepcja na miarę Nielsena.
odpowiedź
User
Maksio
10 tysięcy gospodarstw domowych pod względem oddania realiów oglądalności telewizji to byłoby już w miarę w porządku moim zdaniem(ale tu nie chodzi tylko o liczebność panelu).
Mogę się mylić.
odpowiedź
User
Bury
Nielsen tak obiecuje od lat. Ostatnio zdaje się obiecał, że to będzie 5000 gospodarstw. Pożyjemy zobaczymy
odpowiedź