Wydawcy nie przekonali Ruchu do utrzymania prenumeraty. Liczą na innych dystrybutorów

Ruch po spotkaniu z Izbą Wydawców Prasy nie zmienił swojej decyzji o wycofaniu z końcem roku obsługi prenumeraty indywidualnej. - Pozostało ratować, co się da: znaleźć inne kanały dystrybucji - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Marek Frąckowiak, prezes IWP.

tw
tw
Udostępnij artykuł:

Jak informowaliśmy tydzień temu, Ruch nie przyjmuje od wydawców prasowych zleceń dotyczących obsługi w przyszłym roku prenumeraty ich tytułów dla czytelników indywidualnych. Biuro prasowe Orlenu, większościowego akcjonariusza spółki kolporterskiej przekazało nam, że „na podstawie przeprowadzonych analiz, które wykazały, że w związku z rozwojem digitalizacji i znaczenia prasy cyfrowej, zmniejsza się zainteresowanie klientów prenumeratą tradycyjną, a tym samym opłacalność tego segmentu, podjęta została decyzja o jego wygaszeniu”.

Zapewniono, że do końca bieżącego roku „wszystkie aktualne zobowiązania Ruchu dotyczące prenumeraty będą realizowane zgodnie z przyjętym harmonogramem”.

Ruch ma „argumenty wyłącznie ekonomiczne”

Izba Wydawców Prasy bezskutecznie starała się przekonać Ruch do wycofania z tej decyzji. Z przedstawicielami organizacji spotkało się kierownictwo spółki, m.in. jej prezes Joanna Bryx-Ogrodnik.

- Władze Ruchu przedstawiły argumenty wyłącznie ekonomiczne: że to działalność dla nierentowna dla Ruchu i starając się o poprawę swoich wskaźników ekonomicznych zamykają to, co się im nie opłaca - relacjonuje w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Marek Frąckowiak, prezes Izby Wydawców Prasy.

- Naszym zdaniem jest to nieuzasadnione, bo należy wspierać dystrybucję prasy, także poprzez prenumeratę. Prenumerata jest ogromnie ważna dla wydawców i różnie ważna dla czytelników. Na pewno powinno wspierać ją państwo, a Ruch, chociaż formalnie jest spółką prawa handlowego, pośrednio należy do Skarbu Państwa - podkreśla Frąckowiak.

Branżę prasową zaskoczyła decyzja Ruchu. - Niektórzy wydawcy zostali poinformowani o niej w sposób nieformalny lub dowiadywali się z mediów - mówi nam prezes IWP.

Ratunkiem inni dystrybutorzy?

Izba Wydawców Prasy zamierza jeszcze rozmawiać z Ruchem na ten temat. - Choć mam świadomość, że decyzja o rezygnacji z prenumeraty jest już nieodwracalna - przyznaje Marek Frąckowiak.

- Pozostało ratować, co się da: znaleźć inne kanały dystrybucji. Rozmowy wydawców z innymi dystrybutorami trwają - dodaje. Przy czym dwaj główni konkurenci Ruchu: Kolporter i Garmond Press, nie oferują prenumerator prasowej indywidualnym czytelnikom. Garmond Press nie ma własnych punktów sprzedażowych, a sieć Kolportera jest dużo mniejsza niż Ruchu.

Biuro prasowe Ruchu nie odpowiedziało na nasze pytania, dla ilu wydawców i tytułów obsługuje jeszcze prenumeratę indywidualną. W ub.r. spółka zanotowała spadek przychodów z prenumeraty z 29,66 do 23,67 mln zł. Wielokrotnie więcej firma zarabia ze sprzedaży prasy i innych produktów w kioskach i salonikach (spadek w ub.r. z 543,97 do 489,76 mln zł) oraz sprzedaży hurtowej wydawnictw, czyli dostarczania gazet i czasopism głównie do sieci handlowych (spadek z 214,73 do 167,76 mln zł).

Przez 4 lata ubyła połowa kiosków Ruchu

W ostatnich latach Ruch notował spore spadki łącznego udziału w rynku dystrybucji prasy drukowanej. Według danych Izby Wydawców Prasy w lutym br. jego wynik zmalał rok do roku z 21,6 do 13,7 proc. Sporą część tego udziału przejął Garmond Press, notując wzrost z 15,3 do 20,1 proc. Zdecydowanym liderem jest Kolporter z 58,7 proc. udziału.

Równocześnie kurczyła się sieć sprzedażowa Ruchu. Na koniec 2019 roku firma miała 1 333 kiosków i saloników, rok później - 1 209, na koniec 2021 roku - 1 027, a na koniec ub.r. - 814. W br. spadki nie wyhamowały: w połowie roku działało 760 punktów, a na koniec września - 664.

W ub.r. grupa kapitałowa Ruch zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 10,4 proc. do 799,61 mln zł, a jej strata netto zmalała z 61,25 do 86,07 mln zł. Firma trzy lata temu spłaciła zaległe należności w ramach dwóch postępowań układowych i została przejęta przez koncerny państwowe. Orlen za 64,94 proc. jej akcji zapłacił 130 mln zł, dwie spółki z grupy PZU na 29 proc. akcji wydały 58 mln zł, a spółka Alior Banku za 6 proc. walorów zapłaciła 12 mln zł.

PRACA.WIRTUALNEMEDIA.PL

NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

Netflix i Paramount walczą o właściciela TVN. List szefów giganta do pracowników

Netflix i Paramount walczą o właściciela TVN. List szefów giganta do pracowników

W TVP najdroższe spoty przy "M jak miłość"

W TVP najdroższe spoty przy "M jak miłość"

Szefowa komunikacji OpenAI odchodzi. Tymczasowo zastąpi ją Lindsey Held

Szefowa komunikacji OpenAI odchodzi. Tymczasowo zastąpi ją Lindsey Held

Zmiana na czele Wyborowa Pernod Ricard

Zmiana na czele Wyborowa Pernod Ricard

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie
Materiał reklamowy

Hipercholesterolemia: przyczyny, objawy, leczenie

Bankier uruchomił wskaźnik nastrojów na polskiej giełdzie

Bankier uruchomił wskaźnik nastrojów na polskiej giełdzie