SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Wydawnictwo Bauer największym wydawcą prasy w Polsce. Za nim RASP i Polskapresse (raport za 2014)

W 2014 roku liderem pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy gazet i magazynów było Wydawnictwo Bauer - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl. Większość wydawców zanotowała spadki, wyjątkiem były firmy wydające tytuły dla dzieci.

Witold Woźniak, członek zarządu Grupy Bauer Media Article

Z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl, wynika, że największym wydawcą prasy w Polsce pozostaje Wydawnictwo Bauer. W 2014 roku sprzedało ono dokładnie 248 843 757 egzemplarzy swoich magazynów, o 6,96 proc. mniej niż rok wcześniej. Spółka ta ma najwięcej tytułów w swoim portfolio spośród wszystkich wydawnictw w Polsce - w ub.r. w bazie ZKDP figurowało ich 39, a rok wcześniej 40.

O ponad połowię mniej, dokładnie 122 614 912 egzemplarzy w ub.r. sprzedało wydawnictwo Ringier Axel Springer Polska zajmujące miejsce drugie w zestawieniu. Oznacza to spadek o 5,06 proc. Ringier Axel Springer wydaje w naszym kraju dwa dzienniki oraz 12 magazynów.

Na podium uplasowała się jeszcze wydająca dzienniki regionalne Polska Press Grupa z 111 599 727 egz. sprzedanych egzemplarzy (spadek o 12,64 proc.). To dane obejmujące także tytuły przejętego w 2013 roku przez spółkę wydawnictwa Media Regionalne  Od lutego br. funkcjonują one jako jedna spółka pod nazwą Polska Press Grupa (więcej na ten temat).

>> Zobacz jedynki magazynów i gazet

Czwarte miejsce w rankingu zajęła Agora. W 2014 roku spółka ta sprzedała 55 894 223 egz. swoich dzienników i magazynów, co oznacza spadek względem 2013 roku o 15,29 proc.

Największy wzrost sprzedanych egzemplarzy (o 13,43 proc.)  do 3 350 671 egz. zanotowała wydająca pisma dziecięce spółka Media Service Zawada. Znalazła się ona na 18. miejscu. Oczko wyżej uplasowało się wydawnictwo Egmont Polska z 4 123 836 sprzedanych egz. (wzrost o 1,33 proc.). One również wydaje tytuły dla dzieci.

Natomiast 2014 rok na największym minusie zakończyła Grupa Burda International, plasująca się na miejscu siódmym. Należące do jej spółek tytuły w ub.r. sprzedały o 15,91 proc. egz. mniej niż rok wcześniej (22 875 328 egz.).

W rankingu wydawnictw utworzonym na podstawie średniej sprzedaży ogółem wszystkich egzemplarzy wszystkich tytułów liderem w 2014 roku była firma Westa-Druk Mirosław Kuliś, który wydaje tylko „Tygodnik Angora”. W ub.r. jego średnia sprzedaż ogółem wyniosła 304 511 egz., po spadku o 8,54 proc.  względem 2013 roku.

Natomiast najwyżej notowaną w tej klasyfikacji grupą wydawniczą było Wydawnictwo Bauer. Średnia sprzedaż ogółem wszystkich jego tytułów w 2014 roku wyniosła 238 356 egz., czyli o 4,28 proc. mniej niż rok wcześniej.

Kolejne miejsce zajęła firma Edipresse Polska, której magazyny sprzedały się średnio w ub.r. w liczbie 177 338 egz. (spadek o 6,02 proc.).

Największy spadek, wynoszący 27,86 proc., zanotowała będąca na 11. pozycji Fratria. Średnia sprzedaż ogółem jej tytułów wyniosła w ub.r. 68 093 egz. Spółka ta wydaje dwa magazyny: „W Sieci” i „W Sieci Historii”.

Natomiast najwięcej (2,73 proc.) zyskała firma Media Service Zawada. Średnia sprzedaż ogółem jej magazynów uplasowała się na poziomie 31 610 egz., co dało jej miejsce 16.

>>> Sprzedaż dzienników i magazyn - zobacz dokładne wyniki sprzedaży

Oba rankingi opracowane zostały na podstawie danych zawartych w deklaracjach przekazanych do Związku Kontroli Dystrybucji Prasy. Uwzględnione zostały w nich wszystkie płatne tytuły prasowe należące do wydawnictw i zarejestrowane w ZKDP: od dzienników aż po roczniki.

Pierwszy ranking obejmuje liczbę wszystkich sprzedanych przez wydawcę w danym roku pojedynczych egzemplarzy wszystkich zarejestrowanych tytułów. Drugi natomiast to zestawienie średnich rocznych nakładów i sprzedaży wszystkich należących do wydawców tytułów.

Dane Grupy Burda obejmą tytuły spółek: Burda CN Polska, Burda Communications, Burda Media Polska, Burda NG Polska i Burda Publishing Polska, w tym przejęte przez nie magazyny dawnych spółek G+J Polska. Dane Platformy Mediowej Point Group obejmują tytuły AWR „Wprost” i Orle Pióro. Grupa Marquard  zawiera tytuły należące do Marquard Media Polska i Hearst-Marquard Media, a dane Grupy Gremi  obejmują tytuły wydawane przez Gremi Media, Gremi Business Communication i Uważam Rze.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: Wydawnictwo Bauer największym wydawcą prasy w Polsce. Za nim RASP i Polskapresse (raport za 2014)

9 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Gdy
Średnia wyciągana ze wszystkich tytułów to fikcja. Suma sprzedaży oddaje sile. Jeszcze dobrze byłoby to przeliczyć na przychody. Ciekawe jak to by wyglądało.
15 12
odpowiedź
User
YKK
Największy wydawca popeliny w Polsce:) Mimo wszystko chyba ma za mało tych "tytułów" bo na stojaku strasznie się powtarzają:)
17 12
odpowiedź
User
taaa
najwiekszy producent makulatury raczej. dodajmy, czesto z nie swoimi layoutami i cudzymi pomyslami.
19 11
odpowiedź
User
ad
To tylko tytuły kontrolowane - a są tacy co nie poddają się kontroli, albo zgłaszają tylko część tytułów, bo przecież monitoring ZKDP nie jest za darmo....

Obrazowo by było gdyby oszacować tę "szarą" strefę.
9 9
odpowiedź
User
łooooo
@ad: Amadeo to Ty? :D
8 8
odpowiedź