SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Dyrektor radiowej Trójki: 60. urodziny to dobry moment, żeby zacząć pisać nową historię

60. urodziny to dobry moment, żeby "Trójka" zaczęła pisać swoją nową historię, szanując to, co wydarzyło się przez te sześć dekad - mówi Marcin Wąsiewicz, dyrektor i redaktor naczelny radiowej "Trójki". Nie chcemy żyć wspomnieniami i przeszłością, ale szanujemy dokonania, które są z "Trójką" związane" - dodaje.

Program 3 Polskiego Radia rozpoczął nadawanie 60 lat temu, 1 kwietnia 1962 r. Z okazji urodzin stacja przygotowała jubileuszową ramówkę oraz koncert charytatywny "Trójka dla Ukrainy". W piątek premierę będą miały zarówno nowa aplikacja, jak i strona internetowa Programu 3. Nie zabraknie również niespodzianek i upominków dla słuchaczy od dziennikarzy z ul. Myśliwieckiej 3/5/7.

Dyrektor radiowej Trójki podkreślił w rozmowie z PAP, że powstanie anteny miało bardzo duże znaczenie dla całego Polskiego Radia.

"To ważna antena, która ma niezwykłe osiągnięcia, jeżeli chodzi o kształtowanie gustów muzycznych, tworzenie kultury, sceny Teatru Polskiego Radia. Przez Trójkę w ostatnich sześćdziesięciu latach przewinęli się, myślę, najwybitniejsi ludzie kultury, muzyki, a także radiowcy" - ocenił Wąsiewicz.

Czas pisać nową historię Trójki

Wskazał, że "moment 60. urodzin to czas, żeby Trójka zaczęła pisać swoją nową historię, szanując to, co wydarzyło się przez te sześć dekad". "Chcemy od 2022 r., roku jubileuszu, mówić i pisać historię +Trójki+ na nowo. Mam nadzieję, że na kolejnych, co najmniej 60 lat" - powiedział dyrektor anteny.

Jak mówił, radiowa Trójka od jakiegoś czasu zmienia się. "Poszukujemy swoich nowych słuchaczy. Program 3 Polskiego Radia przez lata miał grupę wiernych wielbicieli. Dzisiaj trochę inaczej słuchamy radia, ja celowo nie mówię o tym, że mamy słuchaczy, raczej odbiorców. Często ludzie odbierają treści, które pojawiają się w radiu czy w mediach społecznościowych za pośrednictwem strony internetowej, aplikacji, w formie podcastów i to też są odbiorcy radia, którzy być może w sposób tradycyjny, przez radioodbiornik, niekoniecznie słuchaliby radia" - zwrócił uwagę Wąsiewicz.

Zaznaczył, że na takich odbiorcach Trójce zależy. "Największą wartością Trójki jest marka, nazwa i wokół tego chcemy skupić nową grupę odbiorców, dlatego 1 kwietnia oddajemy nową aplikację, stronę internetową, tak by podążać z duchem czasu. Chcemy, poprzez te narzędzia, budować nową społeczność skupioną wokół Programu 3 Polskiego Radia" - wskazał.

Czytaj także: Polskie Radio tnie koszty i przewiduje 64,4 mln zł straty w 2022 roku

Dopytywany o to, co znaczy, że Trójka chce pisać swoją historię na nowo, odpowiedział: "Nie chcemy żyć ciągle wspomnieniami i przeszłością, oglądać się za siebie, ale szanujemy dokonania, które są z Trójką związane".

"Chcemy, aby Trójka dalej była stacją radiową, w której można znaleźć muzykę wyszukaną, której inne stacje radiowe nie proponują. By Trójka nadal kształtowała gusta muzyczne i żeby kojarzyła się słuchaczom z tą anteną Polskiego Radia, w której można znaleźć muzykę różnorodną, inną niż w konkurencyjnych stacjach radiowych - niekoniecznie tylko popularną, znaną z list przebojów. To stanowi o marce Trójki, więc każdy gatunek muzyczny, taki stempel, coś charakterystycznego, co będzie kojarzyło się z Trójką, to właśnie jej strona muzyczna. Do tego mądre słowo, wszechstronna informacja, pogłębiony komentarz do otaczającej nas rzeczywistości" - wyjaśnił dyrektor Programu 3 Polskiego Radia.

Wskazał także, że antena stawia na debiutantów. "Chcemy, by Trójka była miejscem i sceną dla młodych, zdolnych artystów, którzy jeszcze np. nie zaistnieli na rynku muzycznym, ale są ciekawi, mają dobry repertuar, który w przyszłości może okazać się popularny. Już w zeszłym roku nagrodziliśmy na Festiwalu w Opolu debiutanta Bartka Deryłę, pomogliśmy mu w wydaniu debiutanckiej płyty" - przekazał Wąsiewicz.

Zapowiedział, że w związku z urodzinami Trójka przygotowała projekt związany z debiutantami, ale szerzej rozumianymi. "Nie chcemy się ograniczać do tych artystów, którzy np. nie wydali jeszcze płyty, nie mają debiutanckiego materiału, ale otwieramy się na wszystkich, którzy są młodzi, zdolni, którzy tworzą muzykę w domach, studiach, przy komputerze, w garażach. Trójka jest otwarta dla nich i chcemy takich muzyków, artystów, zespoły, solistów - promować, pokazywać, zapraszać i dawać im szansę" - podkreślił.

Przypomniał, że legendarne Studio im. Agnieszki Osieckiej "nieodzownie łączy się z historią Trójki i będzie otwartą sceną dla wszystkich młodych, zdolnych artystów".

Pytany o to, w jaki sposób Trójka będzie świętować swój jubileusz, odpowiedział: "Cieszy nas, w tym smutnym momencie, że urodziny można świętować przez cały rok. Cały 2022 to będzie 60-lecie naszej stacji, więc pewne pomysły, inicjatywy odkładamy w czasie, pamiętając o tym, co dzieje się teraz za naszą wschodnią granicą".

Czytaj także: Rośnie słuchalność RMF FM i Radia ZET. SuperNova najbardziej w dół

Poinformował, że w piątek o godz. 19 Program 3 Polskiego Radia zorganizuje specjalny koncert charytatywny "Trójka dla Ukrainy". Na scenie Muzycznego Studia im. Agnieszki Osieckiej zaprezentują się: polsko-ukraiński kwartet Dagadana, łączący folk z elektroniką i jazzem ukraiński zespół ShockolaD oraz czerpiąca z tradycji Bojków i Łemków bieszczadzka grupa Tołhaje.

"To będzie koncert łączący pokolenia, różne gatunki muzyczne, ale przede wszystkim narodowości. Pomyśleliśmy, że jeśli mamy w jakikolwiek sposób upamiętnić 60-lecie stacji, a jednocześnie wpisać się w ten trudny czas, to koncert dla wszystkich naszych braci i sióstr z Ukrainy będzie chyba najbardziej odpowiedni" - powiedział dyrektor "Trójki".

Podczas koncertu będzie można dokonać wpłaty na rzecz Ukrainy na konto Caritas Polska. Numer konta: 70 1020 1013 0000 0102 0002 6526 z tytułem przelewu: UKRAINA.

1 kwietnia każde pasmo w "Trójce" poprowadzą trzy osoby – a nie jedna, jak to najczęściej się dzieje. Z okazji 60. urodzin "Trójka" przygotowała również trzygodzinną, wieczorną audycję niespodziankę. O tym, co się w niej wydarzy i kto ją poprowadzi, słuchacze dowiedzą się – także ze strony internetowej i z mediów społecznościowych "Trójki" – dopiero w momencie jej rozpoczęcia, czyli o godz. 20.

Program 3 Polskiego Radia przygotował dla swoich odbiorców specjalne upominki. Rozdawane one będą w pasmach: "Pora na Trójkę" (godz. 6.00-9.00), "Trójka przed południem" (9.00-12.00), "Nasza tonacja" (12.00-13.00), "Trójka do trzeciej" (13.00-15.00), "Zapraszamy do Trójki"(15.00-19.00) oraz w audycji specjalnej (godz. 20.00-23.00). Urodzinowy konkurs pojawi się też na Facebooku stacji. Tego samego dnia wystartują: nowa aplikacja i strona internetowa Programu 3 z nowymi funkcjonalnościami.

W Trójce mniej publicystyki, a więcej rozrywki

W 2020 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost przychodów o 9,45 proc. do 346,99 mln zł. Wpływy marketingowe skurczyły się o 33 proc., za to środki z abonamentu RTV i rekompensaty wzrosły o 27 proc., stanowiąc już 80,5 proc. budżetu nadawcy. Natomiast koszty zwiększyły się o 0,4 proc. do 326,6 mln zł.

Jak informowaliśmy w tym tygodniu, Polskie Radio chce zredukować informację i publicystykę na swoich antenach. Tak wynika z korekty planu programowo-finansowego na 2022 r., który zarząd Polskiego Radia przedstawił radzie programowej. Zgodnie z nią audycje informacyjne w Trójce mają zostać co prawda na zapowiadanym poziomie 7 proc., lecz już udział publicystyki spadnie z 24 do 14 proc. Kulturalnych programów ma być 39 proc. (zakładano, że będzie ich 44 proc.), a udział audycji słownych ma się zmniejszyć z 44 do 33 proc. Udział rozrywki na tej antenie wzrosnąć ma z planowanych 12 proc. do 28 proc.

Karuzela zmian w Trójce

Zmiany personalne w Trójce zaczęły się latem 2020 roku. Wówczas Marek Wiernik wespół z Piotrem Kordaszewskim zostali powołani na stanowiska wicedyrektorów Trójki (sierpień 2020 roku), gdy odwołano Kubę Strzyczkowskiego, a nowym szefem anteny został Michał Narkiewicz-Jodko. Prezes Agnieszka Kamińska ogłosiła wtedy zmianę profilu stacji: zaczęło pojawiać się w niej polityki i publicystyki, więcej – audycji muzycznych.

Po kilku miesiącach, w grudniu 2020 roku Kordaszewskiego odwołano ze stanowiska. Z kolei w marcu 2021 z fotelem dyrektora i redaktora naczelnego Trójki pożegnał się Michał Narkiewicz-Jodko (zastąpił go Paweł Kwieciński), zaś miesiąc później odszedł z Polskiego Radia drugi z jego zastępców – Mirosław Rogalski. Przestał wówczas też kierować Studiem Reportażu i Dokumentu Polskiego Radia. W maju 2021 roku Szymon Sławiński został zastępcą dyrektora i redaktora naczelnego radiowej Trójki – zastępując Rogalskiego – i na tym wówczas zmiany się zatrzymały.

Na początku września jednak opisaliśmy, że zarząd Polskiego Radia odwołał z końcem sierpnia Marka Wiernika i Szymona Sławińskiego ze stanowisk zastępców dyrektora i wicenaczelnych Trójki. Od grudnia nowym szefem Trójki jest Marcin Wąsewicz.

Czytaj także: Marcin Wąsiewicz czwartym szefem Trójki od afery z Kazikiem. "Zdeprecjonowana marka grzęźnie"

Z ostatniego badania Radio Track wynika, że w okresie od grudnia 2021 r. do lutego 2022 r. udział Trójki w rynku słuchalności wyniósł 1,8 proc.

Dołącz do dyskusji: Dyrektor radiowej Trójki: 60. urodziny to dobry moment, żeby zacząć pisać nową historię

60 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
walter
porażka na maksa
odpowiedź
User
orion2
Piszcie, piszcie to radio od nowa. Jeden procent słuchaczy jest już w zasięgu. Na mnie nie liczcie.
odpowiedź
User
były słuchacz
Na dziś panie kolejny dyrektorze z nadania PiS to zburzyliście budowaną przez dziesięciolecia markę i historię Trójki i żadne zaklęcia ani zapowiedzi nic nie zmienią bo nie ma już słuchaczy.
odpowiedź